Ha ezt a cikket olvasod, akkor már biztos a Te fejedben is megfordult már a gondolat, hogy hogyan tudnád kihozni a maximumot a webáruházad működéséből.
Ha már van marketing tevékenységed, de nincs marketing stratégiád akkor nagy valószínűséggel vaktában lövöldözöl és habár van, amikor beletalálsz és érkezik vásárlás a hirdetéseidből, de korántsem olyan mennyiségű és minőségű, mint amennyi lehetne. Ha még csak most vágsz bele a marketing sűrűjébe és kíváncsi vagy, hogyan tudod kihozni a maximumot webáruházad működéséből, akkor olvasd el blogcikkünket, amelyben átfogó képet kapsz a marketing stratégiáról.
Tartalomjegyzék
- Mi az a marketing stratégia
- Marketing stratégia VS. marketing terv
- Marketing mix
- A marketing stratégia elemei
- Marketing stratégia – Konklúzió
Mi az a marketing stratégia?
A marketing stratégia egy iránytű a vállalkozásod sikeréhez. A marketing stratégia egy olyan átfogó terv, amely meghatározza azt, hogy hogyan fogod elérni a vállalkozásod céljait. Ez a terv tartalmazza a célközönséged részletes leírását és meghatározását, a márkaüzenetet, a vállalkozásod számára releváns marketingeszközök, marketing csatornák kiválasztását és a teljesítmény, vagyis az előre meghatározott KPI-ok mérését is.
Egy jól megfogalmazott marketing stratégia az alapja a fenntartható növekedésnek. Egyértelműen meghatározza, hogy mit szeretnél elérni a marketingtevékenységgel, segít elkerülni a felesleges kiadásokat és a céltalan tevékenységeket, költéseket, valamint megkülönbözteti a vállalkozásodat a versenytársaidtól, kihangsúlyozza a versenyelőnyöd, amivel a vásárlókat a te webáruházadba csábítja.
Marketing stratégia VS. marketing terv
Sokan – köztük lehet, hogy te is – összetévesztik a marketing stratégiát a marketing tervvel, pedig van köztük különbség, igaz, mindkettő jelentős szerepet játszik a vállalat működésében, de más célt szolgálnak.
A marketing stratégia a vállalkozásod hosszú távú céljait határozza meg, mint ahogy feljebb említettem egy iránytűként is szolgál. Hosszú távú, általában több éves időszakra vonatkozik, főbb elemei közé tartozik a célközönséged meghatározása, a marketing mix (4P), az értékajánlatod, és a versenyelemzés.
A marketing terv a marketing stratégia konkrét megvalósításra szolgál. Rövid távú, általában 1 éves időszakra vonatkozik. Fő elemei a konkrét akciók, az ütemezés, a költségvetés és a mérhető célok.
Összefoglalva a marketing stratégia a „miért” és a „hova” kérdésekre ad választ, míg a marketing terv a „hogyan” kérdésre, tehát a marketing stratégia az alap amire a marketing terv készül. A marketing stratégia és a marketing terv azonban kiegészítik egymást. A jól megfogalmazott stratégia segít a hatékony terv elkészítésében, míg a terv segít a stratégia végrehajtásában és annak eredményességének mérésében.
Marketing mix
A marketing mix a marketing stratégia része, olyan eszközök és stratégiák kombinációja, amelyeket a termékeid vagy a szolgáltatásaid sikeres piacra viteléhez használhatsz. Lehet, hogy 4P néven már te is hallottál róla, hiszen 4 elemből áll:
-
- Termék (product): Ez magában foglalja a termék vagy szolgáltatás jellemzőit, a minőségét, dizájnját és csomagolását is. Itt gondold át azokat a kérdéseket, hogy milyen terméket vagy szolgáltatást kínálsz, milyen tulajdonságai vannak?
- Ár (price): Az árképzésnél figyelembe kell venni a költségeket, a versenytársak árait, a célközönség árérzékenységét és a termék értékét is. Milyen árat határozol meg? Hogyan különbözik a versenytársak áraitól?
- Hely (place): Itt a termék elérhetőségéről van szó, arról, hogy hol lesz kapható a terméked vagy a szolgáltatásod. Hol és hogyan érhetik el a vásárlók a termékedet? Csak webshopban értékesítesz vagy különböző viszonteladóknál, milyen disztribúciós csatornákkal rendelkezel?
- Promóció (promotion): A promóció a kommunikáció minden formáját magában foglalja, amelynek célja a termék vagy szolgáltatás népszerűsítése. Ide tartoznak a reklámok, az akciók, a közösségi média marketing és a PR tevékenységek is. Gondold végig, hogy milyen marketingeszközökkel kommunikálod az üzeneted.
Ha megvan a marketing mixed, akkor a marketing stratégia főbb elemeire is megkaphatod a választ.
A marketing stratégia elemei
Szerkesztői megjegyzés: Fentebb beszéltünk a marketing stratégia és a marketing terv közötti különbségekről. Ebben a fejezetben azonban kicsit mégis összefonóik a kettő. Amikor ezt a fejezeted olvasod mindenképpen a hosszú távú céljaidat és lehetőségeidet vedd figyelembe.
Ahhoz, hogy a marketing startégiád sikeres legyen szükséges az alábbi kérdéseket átgondolnod és megválaszolnod.
- Mit szeretnél elérni a marketing stratégiáddal? Mik a célkitűzéseid?
Itt rögtön az eladások növelésére és a nagyobb bevételre gondolhatsz, azonban fontos úgynevezett mikro célokat is megfogalmaznod a marketing startégiai tervedben, például a lead szerzés vagy a piaci részesedés növelése.
Célkitűzés: Mit szeretnél elérni a marketinggel? (pl. növelni az eladást, erősíteni a márkaismertséget)
- Kik azok, akiket el szeretnél érni, kik fogják megvásárolni a termékeidet? Ki a célközönséged?
Fontos lépés, hogy megismerd az ügyfeleid és tudd, hogy milyen platformokon érheted el őket. Ebben nagy segítségedre lehet a buyer persona, ami minden marketing stratégia tervben megtalálható. De mi is az a buyer persona? A buyer persona egy fiktív személy, akit mi hozunk létre, tartalmazza a célközönségünk demográfiai és pszichológiai jellemzőit, viselkedési jellemzőit és online platformokon való jelenlétét is.
- Kik a versenytársaid? Milyen erősségeik és gyengeségeik vannak?
A marketing startégiából egy alapos versenytárs elemzés sem maradhat ki. Mérd fel a versenytársaid tevékenységét, erősségét és gyengeségeit a vállalkozásoddal szemben. Ne legyél elfogult magaddal szemben, készíts akár egy SWOT elemzést a saját vállalkozásodról vagy bízd profikra a munkát.
- Milyen értéket nyújtasz a vásárlóknak? Miért a te termékedet vagy szolgáltatásodat válasszák a konkurenciáddal szemben?
Ha válaszoltál ezekre a kérdésekre, akkor meg is van a marketing üzeneted, ami szintén egy fontos része a marketing startégiádnak, hiszen ezt fogod kommunikálni a különböző marketing csatornákon a célközönséged felé.
- Mennyi pénzt tudok fordítani az egyes marketingtevékenységekre?
A büdzsé meghatározása is ugyanolyan fontos, mint a fent említett szempontok, hiszen a különböző online marketing platformok különböző mértékű költségvetést követelnek meg. Sőt, lehet, hogy akkor jársz a legjobban, ha egy profi marketingügynökséget bízol meg a munkával, hiszen ők hatékonyabban tudják elkölteni a hirdetési kereted.
- Milyen felületeken szeretnék kommunikálni?
A célközönséged, illetve a büdzséd nagy szerepet fog játszani az online platformok kiválasztásában. Miután a marketing startégiádban meghatároztad ezt a két szempontot ideje kiválasztani a megfelelő marketingcsatornákat. Lehet, hogy épp olyan platform szimpatikus neked, ahol nem tudod elérni a célközönséged vagy épp annyi platformot akarsz használni, hogy már nagyon elaprózódna a költségkereted, így nem éri meg azt a sok hirdetést futtatni.
- Hogyan fogod tudni mérni a marketingtevékenységed eredményességét? Milyen eredményektől térül meg számomra a marketingstratégia?
Gondold át, hogy milyen eszközökkel fogod tudni mérni a hirdetéseid, marketing startégiád eredményességét, egyáltalán mik azok a KPI-ok amik téged és a vállalkozásod sikeressé tesznek.
A marketing stratégiád megalkotásakor ezek azok a főbb elemek amelyeket jól át kell gondolnod és meghatároznod, hiszen ezek azok a tényezők, amik garantálhatják a vállalkozásod sikerét.
Marketing stratégia – Konklúzió
A marketing stratégia elkészítése minden sikeres vállalkozás számára elengedhetetlen feladat. A marketing stratégia keretein belül meghatározod az elérni kívánt célod, a célközönséged, a költségvetésed, azokat marketing platformokat és tevékenységeket, amelyeket használni szeretnél, azt az üzenetet, amit át akarsz adni a fogyasztóknak a termékeddel kapcsolatban, valamint felméred a versenytársaid és a piacot.
Ez nem egy egyszerű folyamat, azonban biztos, hogy a belefektetett idő, energia és pénz idővel meg fog térülni. A marketing stratégia kulcsfontosságú a vállalkozásod sikeréhez. Ne halogasd a megalkotását! Ha inkább profikra bíznád a feladatot, vedd fel velünk a kapcsolatot!
Ha pedig szeretnéd tovább mélyíteni a tudásod, jelentkezz ingyenesen az RG-Akadémiára vagy olvasd el további érdekes blogcikkeinket!