Belegondoltál már, hogy egy jól megválasztott marketplace, vagyis online piactér akár meg is többszörözheti a webáruházad bevételét? Az e-kereskedelem világában az olyan online piactér mint mondjuk az eMAG, komoly erőt képvisel a piacon, de nem mindegy, melyik platformra lépsz be, és milyen stratégiával teszed azt. Ebben a cikkben megmutatjuk az online piacterekről a főbb tudnivalókat, szó lesz az előnyeikről és a buktatóikról, sőt irányt mutatunk a számodra legmegfelelőbb online piactér kiválasztásához is és a siker megalapozásához!

 

Mi az az online piactér?

Ha használni még nem is használtál online piacteret, de szinte biztos, hogy volt már vele dolgod magánszemélyként. Az online piactér (más néven marketplace) egy olyan weboldal vagy platform, amely lehetővé teszi több eladó számára, hogy termékeiket vagy szolgáltatásaikat egy közös felületen kínálják a vásárlóknak. Ismertebb online piactér az Amazon, Allegro, eBay, vagy hazai viszonylatban az eMAG, Pepita, de akár a Facebook Marketplace is megemlíthető.

Gondolj úgy az online piactérre, mint egy bevásárlóközpontot, ahol a te boltod is bérel egy online „standot”. A marketplace üzemeltetője biztosítja a felületet, a fizetési és logisztikai megoldásokat, valamint a marketing támogatást. Neked, mint eladónak, csak a termékeid feltöltésével és a rendelések teljesítésével kell foglalkoznod. Többnyire.

Az online piactér az elmúlt években robbanásszerű növekedésnek indult, és mára az e-kereskedelem meghatározó szereplője lett. Igaz hazánkban még csak gyerekcipőben jár az online piactérhez való csatlakozás vállalkozóként, de a vásárlók már aktívak az online piactereken, hiszen kényelmes és biztonságos vásárlási lehetőséget kínálnak. Ha ott vannak a vevők, akár Neked is megérheti eladóként csatlakozni valamelyik online piactérhez és így új piacokat és bevételi forrásokat megnyitni.

A térnyerésükkel párhuzamosan, a közép-kelet-európai piacra gyakorolt hatásuk is egyre nagyobb. Az olyan nagy és ismert online piactér, mint mondjuk az Amazon, eBay, Allegro, Zalando, Etsy, és Temu, folyamatosan növekszik, és az eladók számára sokszor akár nélkülözhetetlenné is válik.

 

Növekedési trendeket tekintve az online piactér részesedése az e-kereskedelmi forgalomból globálisan 66%-os, míg Európában 50%. Magyarországon ez az arány még csupán 10% alatt van, de dinamikusan nő. Szóval van itt még potenciál.

Cross-border eladások, vagyis a határokon átnyúló, nemzetközi értékesítés egyre nagyobb szerepet kap, és dinamikusan növekszik az Európai Unióban. Ezzel együtt a határokon átnyúló vásárlások is egyre jelentősebbek: A vásárlók már nem feltétlenül ragaszkodnak a helyi szereplőkhöz, így kerül előtérbe az online piactér. Az európai e-kereskedelmi piac értéke 800 milliárd euró, amelyből 330 milliárd euró cross-border, határokon átívelő forgalomból származik.

Miért érdemes online piactérre lépni?

 Óriási potenciált rejthetnek a webáruházak számára, hiszen egyetlen regisztrációval akár több millió vásárlóhoz is eljuthatsz. A már meglévő forgalom, a relatíve alacsony indulási költségek és a nemzetközi terjeszkedés lehetősége miatt nem véletlen, hogy felívelő pályán van az online piactér térnyerése az elektronikus kereskedelemben. Egyre több a vásárló is ezeken a felületeken, így persze egyre több vállalkozás is dönt mellettük. Lássuk miért éri meg csatlakozni!

 

Kezdjük az online piactér előnyeivel:

  • Gyors és egyszerű indulás: A platformok szinte azonnal használható. „Csak” regisztrálsz, feltöltöd a termékeidet, és már indulhat is az értékesítés! Ez akár egy webáruház indítása előtt is jó teszt lehet, hiszen az online piactérre lépéssel, tesztelheted mennyire tudod hatékonyan kiszolgálni az igényeket és mekkora a kereslet a termékeidre.
  • Nagyobb célközönség elérése: A legtöbb marketplace hatalmas forgalmat bonyolít le, a termékek széles közönség számára láthatóak. Már meglévő, jelenős vásárlóközönséggel rendelkeznek, akkorával, amit a saját webáruházaddal nehezen érhetnél el. Az online piactéren való jelenléttel a termékeid azonnal több millió potenciális vásárló szeme elé kerülhetnek: Gondolj bele, ha az eMAG-on havi szinten akár 8 millió ember is böngészhet, mekkora merítés lehet ez a Te termékeid számára a potenciális vásárlókból?
  • Költséghatékony megoldás: Az üzemeltetője biztosítja a platformot és valamennyi marketing támogatást (leginkább annyit, hogy ha egy termékre rákeresnek a Google-ben az online piactér elsők között szerepel). Így az eladóknak általában kevesebb költséggel kell számolniuk. Jutalékot számít fel az eladások után, de ez a költség is többnyire alacsonyabb, mint akár egy saját webáruház üzemeltetésének a költsége. Itt azért érdemes megjegyezni, hogy csak akkor költséghatékony egy online piactér, ha megfelelő a termékeid számára és jó eladásaid jönnek. Ellenkező esetben még akár égetheti is a pénzt…
  • Bizalomépítés: Ismert online piactér felé nagyobb a vásárlóknak a bizalma, ami akár előnyös is lehet eladóknak. Az emberek szívesebben vásárolnak egy ismert felületen, mint egy ismeretlen webáruházból.
  • Külföldi terjeszkedés: Ideális ugródeszkát jelenthet a külföldi piacokra lépéshez is, hiszen már meglévő logisztikai és fizetési infrastruktúrát biztosít, valamint helyi vásárlói bázissal rendelkezik. Egy jól megválasztott online piactér – például az Amazon vagy az Allegro – segíthet minimalizálni a belépési kockázatokat és gyorsan skálázni az értékesítést nemzetközi szinten. A termékeink külföldi keresletének a felmérése is egy jó teszt lehet.

Azt már látjuk, hogy az online piactér jó lehetőséget ad a márkáknak és forgalmazóknak, hogy szélesebb közönséget érjenek el a termékeikkel, de az éremnek két oldala van. Fontos tudatosítani, hogy nagyon nem mindegy milyen marketing stratégiával és milyen termékkategóriával lépsz be, hiszen a verseny kiélezett. Érdemes alaposan megvizsgálni a lehetőségeket hiszen, ha rosszul választasz online piacteret, könnyen elveszhetsz az árversenyben vagy feleslegesen fizethetsz magas jutalékokat. Nézzük meg, milyen buktatók lehetnek.

Online piactér
Az online piactér hátrányai
  • Versenytársak tömege: Sok eladó versenyez a vásárlók figyelméért. Ha ugyanazt a terméket kínálod, mint sok más versenytársad, akkor egyrészt nehéz lesz kitűnni a tömegből és az árversenyre is fel kell készülnöd.
  • Árverseny: A vásárlók könnyen összehasonlíthatják az árakat, ezért a sikered egyik kulcsa az lehet, ha versenyképes árakat kínálsz.  Kérdés az, hogy ez mennyire fenntartható üzletpolitika számodra… Az árverseny csökkentheti a nyereségességet, ezért fontos, hogy megtaláld az egyensúlyt az online piactéren a versenyképes árak és a megfelelő haszonkulcs között.
  • Kiszolgáltatottság a platformnak: Az eladóknak alkalmazkodniuk kell a platform szabályaihoz és feltételeihez. Így fel kell készülöd arra, hogy a választott marketplace módosíthatja a díjszabását, a szabályzatát akár a jutalékokat is. Az online piacterek üzemeltetői diktálják a feltételeket, ezért mielőtt elkezdenél értékesíteni fontos, hogy szükség szerint állj készen alkalmazkodni, és legyél tisztában a platform szabályaival és díjszabásával, sőt ezt a tudásodat rendszeresen frissen is kell tartanod, hogy ne érjen meglepetés!
  • Márkaérték csökkenése: az online piactér gyakran a saját eladásait helyezi előtérbe hasonló termékek esetén, ami akár ronthat is a márkád pozícióján, az eladásokon.
  • Az online piactér csapdája – az uniformizáció: A termékmegjelenítési szabályok miatt az egyediség háttérbe szorul ezeken a platformokon. Ez előnyös lehet azoknak a vállalkozásoknak, amelyeknek nincsenek egyedi márkaértékei, vagy amelyeknek a termékei könnyen összehasonlíthatók. Minden terméknek standard a megjelenése, ami azonban megnehezíti a dolgát azoknak a márkáknak, ahol a kommunikáció, a kiszolgálás és a márkaelemek kiemelnek a tömegből és nagyban hozzáadnak a sikerhez. Az egyedi arculat az online piactéren bizony simán elveszik…
  • Ügyfélszolgálat: Azt is el kell fogadnod, hogy a vásárlóid problémáit nem Te kezeled majd, hanem a marketplace.  A méretükből adódóan a standard ügyfélszolgálat az általánosabb, vagyis jóval kisebb lehetőség adódik a személyre szabott problémakezelésre. Ez pedig, ha nem működik jól, akár Rád is rossz fényt vethet! Tehát, ha a saját webshopod egyik fő erénye a kimagasló ügyfélszolgálat és ügyfélkezelés, érdemes alaposan megfontolnod az online piactérhez csatlakozást.

 

 

Online piactér típusok

Nem minden markeplace egyforma – a siker kulcsa éppen ezért az lesz, hogy megtaláld a Te termékedhez és üzleti stratégiádhoz legjobban illőt. Van óriási, mindent árusító platform, ahol mindent lehet kapni. De persze iparágspecifikus online piactérben is gondolkodhatsz, ahol adott iparágra fókuszált termékek kaphatóak.  Vagyis a típusok az alapján határozhatóak meg, hogy milyen termékeket vagy szolgáltatásokat kínálnak, kik az eladók és vásárlók, illetve milyen üzleti modellt követnek. A megfelelő kiválasztása nagyban meghatározhatja az eladási sikereidet, ezért érdemes megvizsgálni a főbb kategóriákat.

Nézzük meg, milyen típusú online piactér létezik, hogy jobban átláthasd melyik lehet a legjobb választás a vállalkozásod számára!

Marketplace

Általános online piactér

A legnagyobb és legismertebb online piactér, ahol szinte bármilyen termék eladható, a háztartási cikkektől kezdve az elektronikán át a ruházatig. A nagy forgalom miatt rengeteg vásárlót érhetsz el egy ilyen marketplace-en, de a népszerűségük miatt az eladó (vagyis a versenytárs) is sok, ami kedvez az árverseny fokozódásához.

Ilyen online piactér az Amazon, az eBay vagy az eMAG.

 

Iparágspecifikus piacterek

Ezek a platformok egy adott iparágra vagy terméktípusra fókuszálnak, így a vásárlók is célirányosabban indulhatnak el az ilyen marketplace-en. Ha adott iparágra jellemző vagy akár niche terméket árulsz, egy specializált online piactér segíthet a vásárlók célzottabb elérésében.

Ilyen online piactér a…

  • Zalando: Divat- és cipőmárkáknak megfelelő online piactér, ahol márkás ruházati termékeket értékesítenek.
  • Etsy: Kézműves és digitális termékekre specializálódott piactér, amely egyedi alkotóknak szoló online piactér.
  • Akár egy airbnb-t (szálláshelyek) vagy egy jogositvany.com (autósiskolák) oldalt is ide sorolhatunk, hiszen ezek is specifikus termékek értékesítésére kínálnak egy közös online piacteret.

 

B2B (Business-to-Business) online piactér

Nem mondunk újat, hogy a vállalkozások közötti kereskedelemhez biztosítanak platformot: itt a nagy mennyiségű beszerzések és nagykereskedelmi üzleteké a főszerep. Ideális olyan cégek számára, akik viszonteladóknak, gyártóknak vagy nagykereskedőknek értékesítenek.

Az egyik legismertebb ilyen online piactér az Alibaba.

 

Használtcikk és aukciós online piactér

Lehetőséget ad arra, hogy használt termékeket vagy egyedi ritkaságokat adjanak el a felhasználók. Egyes piacterek inkább fix áras értékesítésre, míg mások aukciós, licit rendszerre épülnek. Itt viszont már a magánszemélyek is főszerepet kapnak, a vállalkozások mellett.

Ilyen online piactér Magyarország egyik legismertebb aukciós oldala, ahol új és használt termékeket is el lehet adni: a Vatera. Sorban utána jön a Jófogás online piactér, de itt említhetjük meg a Vintedet és a Facebook Marketplace -t is, amelyeken a felhasználók könnyedén adhatnak el és vehetnek termékeket.

 

Szolgáltatás-alapú online piactér

Nemcsak fizikai termékeket, hanem szolgáltatásokat is lehet itt értékesíteni. Ezek a platformok különösen hasznosak azoknak, akik például szabadúszóként dolgoznak vagy speciális szakértelemmel rendelkeznek.

Ilyen online piactér a Fiverr szabadúszó szolgáltatások számára. Ezen az online piactéren a szabadúszókat kötik össze olyan emberekkel vagy vállalkozásokkal, akik szolgáltatásokat keresnek.

 

Online piactér digitális termékeknek

Itt kifejezetten digitális tartalmakat lehet értékesíteni, például e-bookokat, szoftvereket, e-tananyagokat vagy grafikákat.

Ilyen online piactérként említhető meg a Shutterstock: Fotósok és grafikusok számára készült marketplace, ahol digitális vizuális tartalmak értékesíthetők.

 

Mint látod, sokféle típus közül választhatsz attól függően, hogy mit árulsz és kiket szeretnél elérni. Ha széles termékkategóriával dolgozol, egy általános online piactér lehet a legjobb választás, míg egyedi vagy iparágspecifikus termékek esetében érdemes mélyebbre ásni és specifikus online piactérben gondolkodni.

 

Online piactér Magyarországon

Ne lenne tejes a kép, ha nem mutatnánk be röviden néhány hazai online piacteret, a teljesség igénye nélkül, ami mellett nem lehet elmenni…

 

eMAG: Az egyik legnagyobb online piactér hazánkban, széles termékválasztékkal, változatos kereskedők és webshopok kínálatából.

Mióta működik? 2013 óta van jelen Magyarországon.
Üzleti modell: Hibrid modell – saját készleteit is áruló online piactér, de külső eladóknak is biztosít  platformot.
Online piactér típusa: Általános marketplace, széles termékkategóriával.
Havi látogatószám: Kb. 8-10 millió látogató/hó.

 

Vatera: Az egyik legrégebbi hazai online piactér. Különlegessége, hogy a fix áras értékesítés mellett aukciók is indíthatóak rajta.

Mióta működik? 2000 óta.
Üzleti modell: Kereskedői és magánszemélyek egyaránt árusíthatnak, jutalék alapú rendszer.
Online piactér típusa: Aukciós és fix áras piactér.
Havi látogatószám: Kb. 2-3 millió látogató/hó.

 

Jófogás: Az egyik legerősebb hazai online piactér, használt és új termékek értékesítésére nagy forgalommal.

Mióta működik? 2010 óta.
Üzleti modell: Magánszemélyek és vállalkozások hirdethetnek, extra kiemelésekért fizetni kell.
Online piactér típusa: Apróhirdetési piactér.
Havi látogatószám: Kb. 4-5 millió látogató/hó.

 

Alza.hu: A cseh piacvezető, amely magyarországi terjeszkedésbe kezdett

Mióta működik? 2018 óta.
Üzleti modell: Retailer + online piactér (saját termékek mellett külső eladókat is beenged).
Online piactér típusa: Általános termékkategóriák, főként elektronikai cikkekkel.
Havi látogatószám: Kb. 1-2 millió látogató/hó.

 

 

Online piactér külföldön – Hol érdemes terjeszkedni?

 

Az online piacterek nemcsak a hazai, hanem a nemzetközi piacokon is hatalmas lehetőségeket kínálnak a webáruházak számára. Ha nemzetközi értékesítésben gondolkodsz, érdemes megismerni a legnagyobb külföldi marketplace-eket, amelyek óriási vásárlóbázissal rendelkeznek.

 

Amazon: Erről már szinte mindenki hallott, így nem lesz meglepő, hogy az online piactér a világ egyik legnagyobbja.
Mióta működik? 1994 óta.
Üzleti modell: Hibrid modellű online piactér – saját termékeket árul és külső eladókat is beenged.
Online piactér típusa: Általános, minden termékkategóriát lefed.
Havi látogatószám: Kb. 2,5 milliárd látogató/hó.

 

eBay: Az egyik legismertebb aukciós online piactér.
Mióta működik? 1995 óta.
Üzleti modell: Magánszemélyek és vállalkozások egyaránt értékesíthetnek fix áron vagy aukciós rendszerben.
Online piactér típusa: Aukciós és fix áras.
Havi látogatószám: Kb. 750 millió látogató/hó.

 

Allegro: Közép-Európában vezető online piactér.
Mióta működik? 1999 óta – 2024-ben indult el Magyarországon.
Üzleti modell: Jutalék alapú online piactér, ahol főként kereskedők és márkák értékesítenek. A platform saját termékeket nem forgalmaz.
Online piactér típusa: Általános, széles termékkategóriával (elektronika, divat, háztartási cikkek stb.).
Havi látogatószám: Kb. 250 millió látogató/hó.

 

 

Etsy: Online piactér kézműves és egyedi termékeknek.
Mióta működik? 2005 óta.
Üzleti modell: Kézműves termékeket, vintage árukat és digitális termékeket árusító eladók számára készült, jutalék alapú rendszerben működik.
Online piactér típusa: Specializált piactér (kézműves és egyedi termékek).
Havi látogatószám: Kb. 450 millió látogató/hó.

A megfelelő online piactér kiválasztása

Az előnyeiket és jó pár piacteret is már részleteztük, ideje rátérni, hogy mi alapján válasszunk vállalatunk számára megfelelő marketpace-t. Az online piactér kiválasztása komoly üzleti döntés, amely alapjaiban meghatározhatja, hogy mennyire lesz sikeres az értékesítésed. Fontos tudatosítani, hogy nem minden marketplace illik minden termékhez és üzleti modellhez, ezért érdemes figyelembe venni a célközönséget, a jutalékokat, a logisztikai lehetőségeket és a versenyhelyzetet is. Egy jól megválasztott online piactér segíthet növelni az eladásokat, míg egy rossz döntés akár felesleges költségeket és alacsony profitot eredményezhet. Nézzük meg, milyen szempontokat érdemes a választásnál figyelembe venni, hogy az a legjobban illeszkedjen vállalkozásod stratégiájához!

 

Az alábbi területeket vedd figyelembe az online piactér választáshoz:

  • Termék: Ügyelj arra, hogy illeszkedjen a termékedhez. Egy egyszerű példával élve: ha divatcikkeket árulsz, a Zalando egy jó választás lehet. Kézműves terméknek az Etsy a jó döntés. Akár arra is fókuszálhatsz, hogy hol kisebb a versenytársak száma, hogy a termékeddel könnyebben kitűnhess. Akár a gyors reakció is számíthat, hiszen egy hazánkba belépő új online piactér (mint mondjuk 2024-ben az Allegro), komoly lehetőséget rejthet magában, ha gyorsan reagálsz és elsők között kerülsz fel adott platformra.
  • Folyamatok: Győződj meg arról, hogy a marketplace folyamatai illeszkednek a vállalkozásod folyamataihoz. Ha például a raktározást és a szállítást kiszervezed, olyan online piactérre lesz szükséget, amely ezt lehetővé teszi.
  • Költségek: Az online piactér általában jutalékot számít fel az eladások után. Kalkulálj, és hasonlíts össze különböző lehetőségeket, díjcsomagokat és alaposan gondold át, hogy megéri-e számodra a csatlakozás és pluszoson jössz-e ki belőle.

 

Integrátorok

Oké csatlakozol egy marketplace-hez, de vadászhatod össze az eladási adataidat, hogy átlásd az összképet. Itt kerülnek előtérbe az integrátorok. Az integrátorok biztosítják a kapcsolatot az online piactér és a webshopok között, lehetővé téve a termékek automatikus feltöltését, árkezelést és rendeléskezelést. Ilyen megoldás például a base.com, amelyek segítségével egy helyen láthatóak az értékesítések, legyen szó online piactérről származó eladásról vagy a saját webshopodból. Ez az abban is segít, hogy a rendelések és a termékeid is automatikusan szinkronizálódjanak. Az integrációs eszközök használata segíthet csökkentheti az adminisztrációs terheket is, és jobban átlátható képet ad az értékesítési csatornáidról.

Online piactér trendek és jövőkép

 

Ahogy már írtuk, az online piactér forgalma dinamikusan növekszik, ami azt vetíti előre, hogy Magyarországon az egyelőre még csak 10%-os penetráció, a következő években várhatóan erős növekedés előtt áll. Így bőven van potenciál a marketplace-k felé történő nyitásban.

 

 

Mit vigyél magaddal útravalónak az online piacterekről?

Nem minden vállalkozásnak jelent megoldást az online piactérre lépés.

A legtöbb alapvetően a tömeges, egyszerű tranzakcióra épít, így bizonyos esetekben nem biztosít megfelelő szintű testreszabott élményt vagy ügyfélkezelést, amit egy önálló webáruház képes nyújtani. Érdemes alaposan mérlegelni a célcsoport igényeit és a piaci pozicionálást, mivel az online piactér sem tudja minden esetben maximálisan kiszolgálni az egyedi üzleti követelményeket vagy a prémium, egyedi szolgáltatásokat kereső fogyasztókat.

A siker titka az okos platformválasztás, a stratégiai árképzés és az automatizáció, hogy az online piactér ne a márkád „hentesévé”, hanem az értékesítés egyik motorjává váljon.

 

 

Vedd fel velünk bizalommal a kapcsolatot és segítünk megtalálni az üzleti céljaidat leghatékonyabban támogató webshop marketing tevékenységeket!

Vedd fel velünk a kapcsolatot!