Az egyedi fejlesztésű webáruház hallatán sok vállalkozó szeme felcsillan: végre egy minden funkciójában személyre szabott rendszer, ahol nincs szükség kompromisszumokra! Nem szeretnénk senkit elkeseríteni, de a valóság ennél sokkal árnyaltabb. Szóval, ha webáruház indításán gondolkodsz vagy épp benne vagy egy fejlesztésben vagy már egyedi webshopot működtetsz ez a cikk neked szól! Megmutatjuk, hogy mire figyelj az egyedi fejlesztéseknél és az is kiderül, hogy az „egyedi” vajon tényleg neked való-e.
Az egyedi fejlesztésű webáruházaknál minden egyes funkció a megrendelő igényei szerint van kialakítva, mert nem egy meglévő keretrendszert (a szokásos webáruház modellt) használja, hanem gyakorlatilag nulláról felépítik az oldal programkódját és a használat módját. Az egyedi fejlesztés pedig számos előnnyel kecsegtet:
✅ Maximális rugalmasság: Az egyedi webshop nem szab határt az ötleteidnek. Minden elemet, funkciót, folyamatot a saját elképzeléseid szerint lehet kialakítani. Ez komoly szabadságot ad a nem hagyományos webshop értékesítési funkcióknak.
✅ Teljes mértékben arculathoz illeszthető: Itt nem egy kompromisszumos, sablonos megoldást kapsz, ahol csak a színeket, betűtípust tudod igazítani az arculatodhoz, hanem pontosan azt láthatod viszont, amit elképzeltél és ami teljesen tükrözi az arculatodat.
✅ Versenyelőny a piacon: Egy jól kitalált és kivitelezett egyedi webshop kiemelhet a tömegből és megkülönböztethet a konkurenciától.
✅ Nincs havidíj: A domain és tárhely költségek mellett nincs rendszeres „bérleti díja”, vagyis a fenntartási költségek alacsonyak (lehetnek). Azt viszont érdemes mérlegelni, hogy igénybe veszünk-e fejlesztői karbantartási szolgáltatást.
Amivel biztosan nem reklámozzák az egyedi fejlesztést…
Kevesebb szó esik a hátrányokról és bizony kevés olyan egyedi fejlesztésű webshoppal találkoztunk, ami marketing szempontból teljesen megállta volna a helyét. Hogy miért? Mert fejlesztők készítik a webáruházat, akik nem értenek a marketinghez – és ez rendben is van. Persze a marketingesek sem értenek a fejlesztéshez – ez is rendben van. Viszont az online marketinges segíti a webshopokat abban, hogy ellássák a funkciójukat: vagyis eladjanak. Ennek pedig komoly alapfeltételei vannak, ha jól akarjuk csinálni!
Íme a hátrányok:
❌ Nem integrálható más rendszerekkel: Sajnos ez komoly probléma és gyakran bele is futunk olyan alapvető marketing funkciók támogatottságának a hiányába, mint pl. a mérőkódok elhelyezése, amik nélkül NEM mérhető az online marketing tevékenység. Ha hiányzik az integrációs lehetőség a marketing rendszerekkel, szoftverekkel, akkor nem tudod kihozni az eladásaidból a legtöbbet. Ha ez egy meglévő webshopnál kibukik, akkor komoly fejlesztési költségek merülnek fel.
❌ Magas fejlesztési és fenntartási költségek: Egy nulláról felépített rendszer drága. Az induló beruházás mellett pedig jó, ha számolsz extra felmerülő költségekkel és a folyamatos karbantartással, fejlesztéssel is. Karbantartás hiányában ugyanis könnyedén elavulhat a rendszer.
❌ Lassú folyamatok: Már az indulás is hosszú, hiszen egy egyedi webshop nem két hét alatt készül el. A tervezés, a fejlesztés és a tesztelés hónapokat vehet igénybe. Amikor már él a webshop szintén merülhet fel igény extra fejlesztésre, módosításra, karbantartása, ami szintén időigényes lehet.
❌ Kiszolgáltatottság: Az egyik legnagyobb gond az egyedi fejlesztésű webáruházak esetén a függőség a fejlesztőktől, hiszen nélkülük a beállításokat, funkciókat nem lehet módosítani, lehet még egy admin felületed sincs! Ha a fejlesztőcsapat nem elérhető vagy nem megbízható, komoly nehézségekbe ütközhetsz és akár egy apró módosítás is heteket vehet igénybe. Arról nem is beszélve, hogy egy esetleges fejlesztői csapatváltás is körülményes lehet és/vagy lehet, hogy nem is tudja átvenni egy másik fejlesztő!
❌ Nincs ügyfélszolgálat: Az igazán tudatos egyedi webshop tulajdonosok külön ügyelnek arra, hogy szerződéses keretek közé rendezzék a fejlesztői támogatást. Ennek hiányában viszont tűzoltásszerűen tudsz csak támogatást kérni a fejlesztőktől – ahogy az idejük és kapacitásuk engedi (meg a pénztárcád).
Kinek ajánljuk?
Az egyedi fejlesztésű webshop jó választás lehet, ha:
- egyedi üzleti modellben gondolkodsz, amit egy dobozos rendszer nem tud kiszolgálni,
- hosszú távra tervezel és hajlandó vagy befektetni,
- megbízható fejlesztői csapatod van, akikkel szerződéses keretekben dolgoztok együtt,
- online marketingessel közösen tervezed meg a webáruházat és/vagy vele együtt konzultálva történnek a fejlesztések.
Ha viszont még csak most ismerkedsz az e-kereskedelemmel, korlátozott a költségvetésed, vagy gyors piaci jelenlét a cél, érdemes lehet más megoldásban gondolkodni. Erről írunk majd a következőkben még!
Addig is, ha bizonytalan vagy a webshopod jövőjét illetően, akkor keress meg minket és nézzük meg együtt a lehetőségeidet!