Weboldal tulajdonosként vagy cégvezetőként valószínűleg hallottál már a SEO-ról, vagyis a keresőoptimalizálásról. Talán már tartalmakat is gyártasz, és figyelsz a kulcsszavakra. De mi a helyzet a motorháztető alatti dolgokkal? A technikai SEO olyan, mint egy autó alváza és motorja: ha az nincs rendben, hiába gyönyörű a karosszéria, az autó nem fog megbízhatóan működni.

 

Sok cégvezető beleesik abba a hibába, hogy a technikai beállításokat nem ellenőrzi. Pedig számos alapvető hibát te magad is megnézhetsz, anélkül, hogy programozónak kellene lenned. Ebben a cikkben egy olyan ellenőrzőlistát adunk a kezedbe, amivel percek alatt felmérheted weboldalad alapvető technikai állapotát.

 

Mi az a technikai SEO és miért fáj, ha elhanyagolod?

A technikai SEO biztosítja, hogy a keresőmotorok, mint a Google, könnyen fel tudják térképezni, meg tudják érteni és rangsorolni tudják a weboldaladat. Ha technikai hibák vannak az oldalon, a Google robotjai egyszerűen „eltévednek”, nem tudják feldolgozni az aloldalaidat, ami azt eredményezi, hogy a gondosan elkészített tartalmaid láthatatlanok maradnak a potenciális vevők számára. Ez konkrétan elvesztegetett pénzt és időt jelent.

Az 5 pontos ellenőrizőlista, amit te is használhatsz

Nem kell mély technikai tudás, hogy az alábbi pontokat végigfuttasd. Használd ezeket az ingyenes eszközöket és tedd próbára a weboldalad!

1. Betöltési sebesség: A türelem már a múlté
A felhasználók és a Google is gyűlöli a lassú oldalakat. Ha egy oldal 3 másodpercnél tovább töltődik, a látogatók jelentős része egyszerűen bezárja.

  • Hogyan teszteld? Nyisd meg a Google PageSpeed Insights oldalát, írd be a weboldalad címét, és nézd meg az eredményt. Külön mutatja a mobil és asztali gépes teljesítményt.
  • Mit keress? Figyelj a piros és narancssárga értékekre. A leggyakoribb hibák a túl nagy képek, a szerver lassú válaszideje vagy a felesleges kódrészletek.
  • Gyors javítás: A képeid méretét optimalizáld feltöltés előtt! Számos online eszköz létezik (pl. TinyPNG), amivel csökkentheted a fájlméretet a minőség romlása nélkül.

2. „Mobile first” alapelv: a mobilbarát kialakítás kötelező!
Ma már a felhasználok 70%-a mobilról jön a weboldalakra. Ha a weboldalad mobilon olvashatatlan vagy nehezen kezelhető, azzal a potenciális ügyfeleid több mint felét veszíted el.

  • Hogyan teszteld? A usepastel.com eszköze itt hasznos lehet.
  • Mit keress? Az eszköz egyértelműen megmutatja, hogy az oldalad a különböző elrendezésekben mobilbarát-e. Csak add meg az url-t, amit ellenőriznél.
  • A megoldás: Ha az oldalad nem mobilbarát, sürgősen reszponzív designra van szükséged. Ez ma már alapkövetelmény.

3. „Halott” linkek (404-es hibák): Zsákutcák a weboldaladon
A 404-es hibaoldal azt jelenti, hogy a kért tartalom nem található. Ha egy felhasználó vagy a Google robotja ilyen oldalra téved, az rontja a felhasználói élményt és a weboldalad megítélését.

  • Hogyan teszteld? Egy egyszerű módja, ha regisztrálsz egy ingyenes Google Search Console fiókot. A „Lefedettség” menüpont alatt jelzi a 404-es hibákat.
  • Gyors javítás: Ha egy törölt oldalra sok link mutat, állíts be egy 301-es átirányítást egy releváns, élő oldalra. Ezzel megmented az „elveszett” forgalmat.

4. HTTPS protokoll: A bizalom jele
A böngésző címsorában a kis lakat ikon (HTTPS) azt jelzi, hogy a kapcsolat biztonságos. Ennek hiánya nemcsak bizalmatlanságot szül a látogatókban (főleg egy webshopnál!), de a Google is hátrébb sorolja a nem biztonságos (HTTP) oldalakat.

  • Hogyan teszteld? Egyszerűen nézd meg a böngésződ címsorát. Ha http:// és nem https:// szerepel az oldalad címe előtt, és nincs lakat ikon, akkor nincs SSL tanúsítványod.
  • A megoldás: A legtöbb domain szolgáltatónál jár ingyenes SSL titkosítás a domain mellé. Ez akkor lehet jó, ha valami nagyon alap honlapod van. Érdemes fizetős SSL-t használni, mivel ezek biztos, hogy a domain mindegyik verzióját levédik. Ilyen például a Let’s Encrypt SSL.

5. XML oldaltérkép: Az útikönyv a Google számára
Az XML oldaltérkép egy lista a weboldalad összes fontos aloldaláról. Olyan, mint egy térkép, ami segít a Google-nek, hogy biztosan minden releváns tartalmadat megtalálja és feltérképezze.

  • Hogyan teszteld? Írd be a böngésződbe: domained.hu/sitemap.xml. Ha egy strukturált listát látsz URL-ekkel, akkor van oldaltérképed. Ha hibaüzenetet kapsz, akkor nincs.
  • A megoldás: A legtöbb weboldal motor (mint a WordPress) egy SEO plugin segítségével automatikusan generál ilyet. Ellenőrizd a beállításokat, és ha van térképed, mindenképp küldd be a Google Search Console-ban.

Amikor a házilagos audit már nem elég

Ez az öt pont egy gyors állapotfelmérésre tökéletes. Segít kiszűrni a legkirívóbb hibákat, amik visszavethetik a weboldalad teljesítményét. Azonban a technikai SEO egy sokkal mélyebb terület, tele olyan buktatóval, ami egy laikus számára láthatatlan.

Ha a fenti pontok bármelyikénél problémát találtál, vagy ha egyszerűen csak biztosra akarsz menni, hogy a weboldalad alapjai sziklaszilárdak, akkor érdemes egy profi auditot kérned.

Csapatunkkal szívesen átnézzük a weboldalad, feltárjuk a rejtett hibákat, a lassulás okait, és konkrét, végrehajtható javaslatokat teszünk a javításukra. Ne hagyd, hogy technikai hibák miatt veszíts el értékes ügyfeleket!

Kérj tőlünk egy szakszerű SEO auditot, és építsünk olyan stabil alapokat a weboldaladnak, amire hosszú távon is biztonsággal építhetsz!

Vedd fel velünk a kapcsolatot!