Kinek és miért?
Minden tudatos és igényes szolgáltatónak szüksége van jól felépített és átgondolt marketing stratégiára, amelynek mentén szervezni tudja egész éves tevékenységét, hirdetéseit és feladatait ütemezni tudja. Fontos, hogy a terveket dokumentálni kell, hogy adott esetben elő lehessen venni és annak mentén haladni tovább, vagy éppen újragondolni a leírtakat.
A legfontosabb 4 lépés
Az alábbi 4 gondolat megfogalmazásával és rögzítésével már majdnem teljes lehet a marketing stratégia.
1. Elemezze a fogyasztóit, a konkurenciát, a vállalkozás belső adottságait! Az első lépés: a piacelemzés, a szolgáltatásunk pozícionálása a piacon.
2. Írja le részletesen a marketing stratégiáját! Ehhez kérhet szakértői segítséget is, de meghatározhatja saját maga is.
3. Vázolja fel a kivitelezési tervet! Azt, hogy miként fogja marketing terveit megvalósítani.
4. Állítsa össze a pénzügyi tervet! Vegye figyelembe, hogy a márkájához, termékéhez, szolgáltatásához kapcsolódóan milyen források állnak a rendelkezésére!
1.
Minden esetben alaposan meg kell vizsgálni, hogy a piacon lévő, hasonló terméket vagy szolgáltatást kínáló versenytársak miként jelennek meg a piacon, hogyan határozzák meg saját magukat. Nézze meg azt is, milyen marketing eszközöket használnak, és melyek azok a piaci rések, amelyek még fedetlenek, érdemes saját termékét, szolgáltatását ezen résekre koncentrálva meghatároznia.
Térképezze fel (leendő) fogyasztóinak szokásait, választási preferenciáit! Értékesítési kommunikációját fogalmazza meg úgy, mintha azok a gondolatok a vevőitől vagy leendő vevőitől származnának! Az ő problémáikra, kérdéseikre, kételyeikre támaszkodjon! Vizsgálja meg, hogy az elérni kívánt fogyasztók mely szegmensekben vannak jelen, milyen eszközökkel érhetőek el leginkább. (Például, ha célközönsége zömmel 65 év feletti emberekből áll, lehet, hogy érdemesebb a nyomtatott sajtóban kommunikálnia, esetleg – helyi – televíziókban, rádiókban hirdetnie, mint online felületeken vagy közösségi oldalakon.)
Nézze meg, saját vállalkozásának milyen erősségei, gyengeségei vannak! Ebben a meghatározásban figyelembe kell vennie piaci helyzetét, és humán erőforrásait egyaránt.
2.
Figyelje meg, hogy célközönsége milyen módon elérhető a leghatékonyabban! Nézze meg, milyen időközönként érdemes jelentkeznie! Határozza meg, hogy milyen csatornákon milyen üzenettel, milyen vizuális elemekkel szeretné elérni közönségét! Ezeket a hiteles üzeneteket minden alkalommal, minden fórumon ismételje, így fogyasztói kétséget kizáróan azonosítani tudják vállalkozását, márkáját vagy szolgáltatását.
Állítson össze ütemterveket – elsősorban időbeli kalkulációval!
Határozzon meg különböző akciókat, amelyekkel a fogyasztóin belül eltérő csoportokat szólít meg! Lehet az első vásárlók kedvezményét ugyanúgy biztosítani, ahogy a legjobb (legtöbbet vásárló, vagy legnagyobb tételben vásárló) vevőinek járó bónuszt. Összeállíthat egy kedvezményes ajánlatot azok számára is, akik vállalkozását, személyét, szolgáltatását, termékét tovább ajánlják. Amennyire lehet, tegye személyfüggetlenné a folyamatot, legyen automatizált az értesítés módja, a kedvezmény érvényesítése!
3.
Készítsen dokumentumot arról, hogy a fenti terveket milyen időhatárokkal, milyen csatornákon, milyen felelősökkel valósítja meg, milyen akciók keretében kiket szeretne megszólítani! Konkretizálja a feladatokat, töltse meg tartalommal a terveket!
4.
Tekintse át pénzügyi lehetőségeit! Állítson össze egy józan számításokon alapuló költségvetési tervet a stratégia megvalósításához! Ne az áhított bevételt határozza meg, hanem maradjon a realitások talaján! Számolja ki, mely akció mennyit visz és mennyit hozhat a konyhára! Ha szükséges, csoportosítsa át pénzügyi erőforrásait egy-egy meghatározott cél elérése érdekében! Ezt a pénzügyi tervet az év folyamán akár át is lehet ütemezni, újragondolni, amennyiben az előre kalkulált adatok nem tathatók.
Határozza meg reálisan árait! A célközönség tűrőképességének határain belül (amennyit költeni hajlandóak a termékére, szolgáltatására a fogyasztók), a riválisok termékeihez mérten lője be az optimális és reális árakat! Számolja ki, hogy az egyes akciók milyen mértékben és hogyan változtatnak a határozott árakból várható bevételen!
Fentiek papírra vetésével máris elkészíthet egy marketing tervet erre az évre. Amennyiben segítségre van szüksége, forduljon munkatársainkhoz bizalommal!