A közösségi média minden élethelyzetben velünk van. Nincs ez másképp a vásárlás esetében sem. Miközben egy üzletben nézelődünk, vásárolunk, ezzel párhuzamon tudjuk böngészni a különböző közösségi platformokat vagy épp használni az üzenetküldő alkalmazásokat. Üzleti szempontból érdemes foglalkozni a vásárlók mobiltevékenységeinek és az ehhez kötődő viselkedéseiknek a megértésével, mivel ez akár egy új marketing lehetőséggel is szolgálhat.
A FacebookIQ friss kutatásában világszerte 4598 olyan embert kérdeztek meg, akik helyelőzmények alapján nemrég kiskereskedelmi áruházakban vásároltak és közben a mobiljukat használták. Lássuk a kutatás eredményét:

A multitasking típusú vásárlás

A vizsgálat első kérdése arra irányult, hogy melyik appokat vagy milyen közösségi platformot használtak legutóbbi vásárlásuk közben. A megkérdezettek 44%-a a WhatsApp-ot adta válaszul. A WhatsApp használata különösen magasnak bizonyult Németországban, Olaszországban és Spanyolországban. Sokan (43%) azt mondták, hogy az app-ot elsősorban olyan kommunikációra használják, mely nem kötődik a vásárláshoz. Ugyanakkor akadnak olyanok, akik kifejezetten vásárlásról, annak folyamatáról csevegnek. A válaszadók 18%-a például rendszeresen képet vagy videót küld az adott üzletből, 14% pedig kikéri ismerőse véleményét is a vásárlást illetően.
A megkérdezettek 32%-a Facebook-ot, 20%-a Messengert, 18%-a pedig az Instagram-ot használta legutolsó vásárlása során. A kutatásból kiderült, hogy a Facebook-ot főként az Y generáció tagjai használták, még hozzá azért mert a boltban töltött időt unalmasnak találták és így akarták elütni az időt.

A lenti ábrán jól látható, hogy az üzenetküldő alkalmazások azok a platformok, melyek leginkább kötődnek a vásárlás folyamatához. A csevegés során főként az üzletben tapasztalt élményeiket írják meg, fotókat és videókat küldenek, valamint kikérik ismerőseik véleményeit.

 

Hogyan szólítsuk meg a vásárlókat?

A különböző alkalmazásokat és közösségi platformokat egyre többen használják, miközben a boltokban vannak. Így felmerülhet a kérdés, hogyan érdemes felvennie a kapcsolatot az üzletnek a vásárlóval telefonon keresztül.
A kutatás során a válaszadók több mint fele jelezte, hogy szívesen kapna kuponokat vagy személyre szabott ajánlatokat a vásárlás közben – természetesen mindezt a mobilján keresztül.
A felmérésben kitértek a Facebook-on megjelenő hirdetésekre is. A megkérdezettek 63%-a hasznosnak és relevánsnak találná, ha egy olyan termékről/szolgáltatásról látna a Facebook-on hirdetést, mely közvetlenül meg is vásárolható az üzletben.

Milyen tanulságokat lehet levonni a FacebookIQ kutatásából?

🗸 Mindenképpen legyen mobilra optimalizálva a weboldal és a webshop

🗸 Olyan designt érdemes alkalmazni, mely mobilon is vonzza a vásárlókat, továbbá jól átlátható, könnyen navigálható, így pedig kevesebb kattintást eredményez a vásárló számára

🗸 Legyen termékképek és videók a weboldalon, amit később a különböző közösségi felületeken meg is lehet osztani

🗸 Különböző mobil appok használta megkönnyítheti a vásárlás folyamatát

Forrás: FacebookIQ