A jelenlegi helyzetből fakadóan nagymértékben megnőtt az online vásárlások mértéke, ezzel párhuzamosan pedig a csomagküldő szolgáltatók feladatai is.
Azért, hogy nektek jobb rálátást biztosítsunk erre a helyzetre, felvettük a kapcsolatot Magyarország legnagyobb futárszolgálataival, hogy megkérdezzük őket az eddigi változtatásokról. Cikkünkben bemutatjuk, hogy a COVID-19 koronavírus milyen következményeket okozott, valamint mire lehet számítani a jövőben a csomagszállítás kapcsán.
Eddig milyen változásokat okozott a rendkívüli helyzet a csomagküldésben?
Általánosságban elmondható, hogy itthon egyelőre semmiféle korlátozás nem akadályozza a futárszolgálatok munkáját. Ugyanakkor a csomagküldő szolgáltatók az Egészségügyi Minisztérium és a WHO által kiadott intézkedéseket maximálisan betartják, így például a futárokon minden esetben kesztyű és maszk van és fokozottan figyelnek a megfelelő fertőtlenítésre.
Az online vásárlások és a házhoz szállítások száma értelemszerűen jelentősen megnőtt az elmúlt időszakban, így előfordulhat pár napos csúszás az export és import csomagok esetén a felmerülő határzárlatok következtében. Továbbá kijelenthető, hogy a tranzit idő megnövekedett Európa szerte.
Információnk szerint jelenleg a feladott csomagokra az alábbi korlátozások vonatkoznak:
- A GLS esetében a feladott csomag nem lehet több, mint 40 kg
- A TNT futárszolgálat esetében a csomag maximum 100 kg lehet.
Csomagpontokkal kapcsolatos információk
Hazánkban 4-5 éve jelentek meg a csomagautomaták, amelyek leginkább kényelmi szempontok miatt váltak hamar népszerűvé. Ugyanakkor a márciusban bevezetett kormányrendelet – mely szerint csak az élelmiszerüzletek, patikák és a drogériák lehetnek nyitva a megszokott rend szerint – érinti a csomagpont hálózatok jelentős részét. Ebből kifolyólag a GLS CsomagPontok üzemeltetése fel lett függesztve a jelenlegi időszakban. A futárszolgálat a házhoz szállítás opciót részesíti előnyben.
Az új trend: érintésmentes kiszállítás
A kereskedők, a szolgáltatók és természetesen a fogyasztók is keresik a legbiztonságosabb kézbesítési módokat, így felértékelődtek azok a kézbesítési megoldások, amelyek jellegükből fakadóan érintkezésmentesek.
A GLS ebből kifolyólag bevezette az érintés nélküli kézbesítést, mely szerint minden feladott csomag esetében a kézi szkenneren történő aláírást, a kézbesítő futár által rögzített szolgáltatás kód helyettesíti. A DPD is hasonló intézkedéseket tett: a feladott csomagokat egyedi PIN kóddal látja el, így kiszállításkor ennek bemondásával is azonosítható a címzett, ezáltal aláírás nélkül is átvehető a csomag.
További szigorításról nincs információnk, ugyanakkor az esetlegesen bevezetett kijárási tilalom idején is működhet a csomagszállítás kisebb-nagyobb fennakadásokkal.
Mit jelent ez a webshopoknak és mit a vásárlóknak?
A webshopok továbbra is bízhatnak a futárszolgálatok működésben, hiszen meglesz hozzá az infrastruktúra, a vásárlók pedig szinte mindent be tudnak szerezni bármi is lesz a kinti helyzet. Ugyanakkor érdemes olyan dolgok online rendelésében is gondolkodni, amire korábban nem volt sem példa, sem kereslet. Ilyen lehet például, hogy húsvét alkalmából az őstermelők házhoz viszik a tojásokat, vagy kenyeret, zöldséget és gyümölcsöket is hazai gazdáktól rendelünk.
Szerző:
Bognár Adrienn
Online Marketing Menedzser