Éjjel érkezett a legújabb változás a Facebook hirdetési kampányaiban. Tényleg, mivel november 16-án hajnalban tette ki a közleményét a hirdetési platform. Az új változás a Messenger marketinget érinti, azon belül is az üzenetküldési kampányokat. Ezentúl, további értesítésig (vagy örökre, ezt még nem tudjuk) nem lehet üzenetküldéshez kapcsolódó hirdetéseket, célzási beállításokat és teljesítményjelentéseket használni az Európában és Európából megjelenített hirdetésekhez.

Mit jelent ez pontosan?

Azok a hirdetők, akik a chatbot marketinget arra (vagy arra is) használták, hogy a chatboton feliratkozott felhasználókat újra megszólítsák, vagy nekik Messengeren keresztül üzeneteket küldjenek, most ezt a funkciót nem tudják használni.

Kvázi tehát a chatbotoknak a hírlevél küldőkre jellemző funkcionalitását szüntették meg a Facebooknál. Átmenetileg vagy teljesen, erről még nincs információ.

Fontos tudni, hogy a chatbotok ezzel csak a funkcióiknak egy részét veszítették el, mert továbbra is van lehetőség a Chatbotunkba irányítani embereket, hogy ott egy értékesítési folyamaton menjenek keresztül, illetve akit ügyfélszolgálati automatizmusokat használtak, azokat nem érintik ezek a változások. Csak a Messengerből történő, az adatbázisunkat használó üzenetküldési szolgáltatást veszítettük el.

Miért most?

Ugyan a bejelentésnek nem voltak konkrét előzményei – minket is derült égből villamcsapásként ért a hír erről az azért nagy horderejű változásról -, de azért voltak arra utaló jelek, hogy lehet ilyen változás.

Maximilian Schrems jogi aktivista munkásságának hatására 2020. július 16.-án egy ítéletben az EU bírósága érvénytelenítette az EU-s Data Protecion Shield nevű egyezményt. Ez az egyezmény egy adatvédelmi pajzsot biztosított az EU és az USA között. Az egyezmény többek között azt próbálta levédeni, hogy az EU-n belül gyűjtött, azonban amerikai szervereket tárolt adatokhoz nem férhet hozzá senki.

Azonban kiderült, hogy volt egy olyan amerikai jogszabály, hogy például az amerikai titkosszolgálat hozzáférhetett ezekhez az adatokhoz, ennek következményében hozta meg a bíróság azt a döntést júliusban, hogy érvényteleníti az egyezményt.

Ennek lehetett az a kimenetele, hogy a Facebook szigorított a szabályain, így december elejétől átmenetileg felfüggeszti az üzenet típusú kampányokat a hirdetéskezelőben.

Számíthatunk még változásokra?

Mindig. Aki rendszeresen használja az online marketing eszközöket és napi szinten üzletszerűen tevékenykedik a platformokon tudja, hogy minden eszköz gyakorlatilag minden nap változik.

Ezek néha kis változások, például egy gomb átkerült egy másik helyre, egy célzási lehetőség megszűnik vagy bejön egy új kampánytípus. De gondoljunk csak az új GA4 Analytics fiókra, amelyeket szintén mindenkinek kínál a Google, pedig még gyakorlatilag fejlesztés alatt áll de hosszú távon biztosan számíthatunk rá, hogy lecseréli vele a jelenlegi felületét.

A külső rendszerek változásának mi és a partnereink is ki vannak téve. Mi is ugyanolyan felhasználói vagyunk ezeknek a termékeknek, ezért egy-egy változást nem tudunk befolyásolni, csupán reagálni tudunk arra. Ám mivel napi szinten használjuk ezeket a rendszereket, ezért azok fejlődésére vagy korlátozására gyorsan tudunk reagálni.

Mit tudunk tenni egy megváltozott környezetben?

Adaptálódunk. Gyorsan. Amint értesültünk például az üzenetküldő hirdetéseket érintő új szabályozásról gyorsan összedugtuk a fejünket, hogy mi is lehet a következő lépés. Mindig van megoldás, csupán át kell alakítani a folyamatokat. Ehhez persze az is kell, hogy egy átfogó, naprakész tudásunk legyen a jelenleg elérhető megoldásokról, hogy mielőbb meg tudjuk találni az alternatívákat. A chatbot változással érintett ügyfeleink például már kaptak is javaslatokat.

Alapvetően a legjobb módszer azonban az, ha több lábon állunk. A több platformon történő kommunikáció lehetővé teszi, hogy a stratégiánk egyes elemeit gyorsan helyettesítsük és pótolhassuk, ha történik például egy ilyen horderejű korlátozás.

Az online marketing világában számos megoldási lehetőség és számos út vezethet el egy célig. A mi feladatunk minden esetben az, hogy segítsünk partnereinknek megtalálni azt az utat, azokat a felületeket és eszközöket, amelyek segítségével a legrövidebb, leghatékonyabb úton juthat el a céljáig. Mi minden együttműködésben számolunk azzal, hogy a külső rendszerek miatt ezt az utat néha felül kell vizsgálnunk.

A vírushelyzet ugyanolyan megoldandó helyzetet teremtett, mint egy csatorna kiesése, de az ügyfeleink többsége, akik nyitottak voltak a folyamataik újra rendezésére sikeresebben jöttek ki belőle.

Ha velünk dolgozik valaki, akkor számíthat arra, hogy még ha váratlan helyzetek is történnek, mi nem csak tájékoztatjuk róla, de kész megoldási javaslattal keressük meg.