Ma, január 28-án van az adatvédelem nemzetközi világnapja, aminek keretében egy kicsit mi is azon elmélkedünk, hogy hogyan változtatja, alakítja az adatvédelmi szigorítás a marketinget.
Az adatvédelmi világnapot 2007 óta jegyezzük, és az felismerés hívta életre, hogy az emberek nem eléggé tudatosak a saját adataik megóvását illetően. Mivel nem ismerték a saját jogaikat és azt sem, hogy milyen adatokat gyűjtenek róluk, ezért beletörődtek akár a jogsértésekbe is. Először 1992-ben alkottak törvényt a személyes adatok védelméről, amelyet azóta több intézkedés is követett, hogy szigorítsák a szabályozást és tájékoztassák az embereket a lehetőségeikről.
Az adatvédelem a big data elterjedésével egyre inkább porondra került, és persze ennek a következménye a nemrégiben bevezetett európai GDPR szabályozás is. Sok cég, vállalkozás számára is ekkor tudatosodott először, hogy nem megfelelőn kezelik ügyfeleik adatait az online térben, és persze a felhasználók is egyre inkább felismerték azt, hogy hogyan tudják megvédeni magukat és érvényesíteni a jogaikat.
Ma az adatvédelem már a mindennapi gyakorlat részét kell, hogy képezze, de úgy látjuk, hogy sajnos még mindig néhányan félvállról veszik a dolgot, abból az okból, hogy az adatvédelem rengeteg munkával, változtatással, fejlesztéssel és a gyakran a működésünk, szervezetünk megváltoztatásával is jár.
Követhetem, nem követhetem?
A megfelelő adatkezelésre való törekvések gyakorta át is rajzolják az online marketing világát. Nemrégiben a GDPR volt az, ami miatt át kellett gondolnunk a stratégiánkat és átalakítanunk felületeinket egy szigorúbb szabályozás szerint.
Mindennek az alapja a beleegyezés. Korábban a „ha nem mondod, hogy nem, akkor igen” elvet követte az online marketing, de utána csak a kifejezett igent fogadta el. És ez rendben is van így, azonban az eredményes működéshez szükséges lett az is, hogy a kockázatok mellett az előnyöket is hangsúlyozzuk a felhasználóknak. Tudniuk kell, hogy ha önként megadják nekünk az adataikat, azt mi a hirdetések testre szabásához, a weboldal felhasználói élményének javításához, személyre szabott tartalomhoz használjuk fel.
Most az Apple keményített be az iOS eszközszintű mérőkód blokkájval, ami még szigorúbban a felhatalmazásra alapul az adatok mérésében. Ez azt jelenti, hogy nem követhetünk, nem gyűjthetünk adatot innentől kezdve senkiről? Nem, természetesen nem. Csupán annyit, hogy a felhasználók dönthetnek, és a döntési pontok még inkább a szemük előtt vannak, mint korábban.
A mi feladatunk hirdetőként, online marketing szereplőként egyrészt az, hogy átláthatóvá tegyük számukra az adatgyűjtés miértjét, másrészt, hogy vonzóvá tegyük azt. Ha tudja, hogy mi célból adja meg azokat és mi lesz az előnye, ami származik belőle akkor szívesen meg fogja azt adni.
Mit teszünk mi partnereink adatai védelmében?
Természetesen mi is ügyelünk a partnereink adataira online és offline is. A szabályozásoknak megfelelően az irodánkat is átalakítottuk, az online felületeinket is frissítettük, valamint a szerződéseinket is ennek megfelelően kezeljük.
Az adatvédelmi tisztviselőnkkel rendszeresen konzultálunk nem csak azért, hogy nálunk minden rendben legyen, hanem azért is, hogy partnereinknek példát mutassunk arról, hogy az adatvédelem nem csak nyűg, hanem egy olyan alap, amire minden cégnek gondolnia kell.
Mit teszünk partnereink ügyfeleinek adataiért?
Mivel egy olyan iparágban dolgozunk, ahol az adatvédelem kiemelt jelentőségű és a partnereink megfelelése a mi munkánkra is hatással van, ezért fontosnak tartjuk azt, hogy ők is felkészültek legyenek.
Nem vagyunk jogászok, de tisztában vagyunk az adatvédelemhez szükséges intézkedésekkel, már csak a saját működésünk okán is. Ezen felül pedig ismerjük azokat a technikai megoldásokat, amelyek lehetővé teszik a megfelelést.
Ezért partnereink figyelmét minden esetben felhívjuk az esetleges hiányosságokra, amelyet nem nekünk kell ugyan pótolnunk, hanem általában a jogászuknak, de felelősségünknek érezzük, hogy a munkánkat úgy végezzük, hogy tudjuk mindent megtettünk annak érdekében, hogy a felhasználók adatai védve legyenek.
Ha szükséges össze tudjuk kötni őket a saját adatvédelmi tanácsadóinkkal és ajánlunk jogászt is, aki segíthet. Partnereink adatvédelme nem a mi jogi felelősségünk, de mindenképpen a mi etikai felelősségünk a tájékoztatásuk.
Az adatvédelemmel kapcsolatos jogi környezet és ezáltal az online marketing lehetőségek is folyamatosan változnak, de ez nem rossz. Adaptálódásra, új irányok és stratégiák kipróbálására sarkall minket, egy átláthatóbb, kontrolláltabb környezetben. Magánemberként és cégként is úgy gondoljuk, hogy a korrekt, tisztességes és transzparens működés nem lehetetleníti el az online marketinget, hanem ellenkezőleg, kifizetődik.
Minden nap számíthatunk szigorításokra, változásokra, a jó út az, ha minden pillanatban úgy gondolkodunk, hogy hogyan tudunk eredményesek lenni abban a környezetben ahelyett, hogy megijednénk tőle.
Az adatvédelem nem mumus, amitől félni kell, hanem egy alap, amire építkezni kell.