Nem csak környezetvédelem
A felelős gondolkodás a vállalati szférában nem csak odáig tart, hogy termékünket pl. környezetvédelmi szempontoknak megfelelő alapanyagokból és eljárással készítjük, vagy a cégnél keletkező hulladék anyagot újrahasznosítjuk, szelektíven gyűjtjük a hulladékot, vagy lekapcsoljuk a villanyt távozáskor és kihúzzuk a konnektorból az elektromos eszközöket. Az is fontos, hogy ami a termeléskor a piacra kerül, az milyen csomagolásban jut el a közönséghez és milyen szállítási eszközt választunk. Ezen felül a felelősségteljes gondolkodás jelenti azt is, hogy a munkavállalókkal, beszállítókkal, partnerekkel etikusak vagyunk. Alkalmazzuk pl. az egyenlő bánásmód eszközeit, mindig időben kifizetjük a kintlévőségeinket, munkatársainknak lehetőségük van adott esetben otthonról dolgozniuk, felvesszük és visszavesszük a kisgyermekes munkavállalókat, biztosítjuk a munkahely balesetmentes megközelítését, olyan együttműködő partnereket választunk, akik maguk is a CSR szempontokat tartják fontosnak. Egybe foglalva a CSR azt jelenti, hogy úgy viselkedünk a környezetünkkel, ahogy elvárjuk, hogy velünk viselkedjenek. Nem kell bocsánatot kérnünk, mert nem teszünk semmi olyat másokkal, amiért kellene.
Érvek és ellenérvek
A CSR szempontokat csakis hosszú távú gondolkodással lehet fenntartani. Ehhez pedig az kell, hogy ne csak egyes emberek tegyék magukévá a szempontrendszert, hanem minden munkavállaló: a vállalat vezetőjétől a kapcsolattartókon át a gyártásért felelős munkatársakig, sőt, a takarítást végzőkig mindenki. Ehhez szemléletváltásra is szükség lehet, olykor oktatni is kellhet az embereket. Nehéz lehet betartania pl. a könyvelőnek, hogy a pénzügyeket mindig adott határidőn belül rendezze el, ha otthon a számlák befizetését halogatja. Vagy nehéz lehet meggyőzni valakit arról, hogy a fölöslegesen kinyomtatott papírt újrahasznosítsa, akinél otthon is válogatatlanul kerül a kukába a hulladék. Éppen ezért kell a módszert hosszú távon alkalmazni, az egész szervezeten keresztülvinni. Ez ugyanis a legcélravezetőbb út az elégedettebb munkavállalókhoz, akik hatékonyabb munkát is végeznek, sőt, kisebb a fluktuáció. (Vegyük például azt, hogy ha egy munkavállalónak lehetősége van a munkaadója által biztosított egészségi állapotot javító szolgáltatást igénybe vennie – pl. masszázst, vagy testmozgást -, akkor a táppénzen töltött napok száma is csökken, a hatékonyság pedig növekszik.) A potenciális munkavállalók számára értéket közvetítő cég híre is jobb, így nem kell lasszóval fognunk a kollégákat a munkaerőpiacon és jó eséllyel hasonló felfogású jelentkezők közül válogathatunk. A felelős gondolkodás erősíti a vállalati imázst is. A fogyasztói lojalitás alapja. A versenytársak szemében jobb pozíciót foglalunk el, és már mi diktáljuk a folyamatokat, a mi nyomunkba szeretnének elérni mások. Mivel a haszon nem azonnal jelentkezik, sokan elfecsérelt időnek és pénznek tekintik a CSR-ba fektetett tőkét, de a kezdeti nehézségek és esetleges ellenállások után hosszú távon gyümölcsöző ez a fajta mentalitás.
Kötelesség-e kommunikálni?
Ha jót teszünk, azt jogunk van kommunikálni. Igaz azonban a mondás, hogy a jó hír (sajnos) nem hír. Ezért mindig el kell tudni adni az adott tevékenységet és gondolkodásmódot. Nem árt, ha az ügynek megnyerünk pl. egy ismert embert. Az újságírói kérdésekre csak úgy tudunk válaszolni, ha nincs takargatnivalónk és minden területen az igazat tudjuk elmondani. Túlzásba vinni azonban nem szabad és nem is érdemes a CSR tevékenység kommunikációját, hiszen ez később vissza is üthet. Ha a CSR-ral jótékony célokat szolgálunk, akkor folyamatos kommunikációra van szükség a civil szféra érintettjeivel is. Nem szabad a saját kommunikációnkból kihagyni az érintettek szempontrendszerét sem. Ha megtaláltuk a támogatható ügyet, amely mögé minden munkavállaló teljes mellszélességgel fel tud sorakozni, akkor nyert ügyünk van, és máris van miről hírt adni. A kommunikáció előtt azonban strukturálisan fel kell építeni az együttműködés minden lépcsőfokát.
A CSR-rel egyetlen dolgot nem szabad csinálni: feladni.
Az RG Stúdió Kft. is megjelenik ezen a területen. Őszre olyan pályázatot tervezünk, amelynek segítségével megvalósul a non-profit szervezetek vagy civil alapítású társadalmi vállalkozások támogatása. A cél, hogy a pályázat nyertesi korszerű formában jelenhessenek meg az internet világában. A pályázatról részletek hamarosan.