A sütiket évek óta használjuk weboldalunk látogatóinak nyomon követésére. Többek között a felhasználói élmény javítására, illetve adatok gyűjtése céljából, amelynek köszönhetően a hirdetéseinket a megfelelő célközönség számára tudjuk eljuttatni.

Milyen változások várhatók?

google chrome cookie

A sütik használata hamarosan drasztikusan megváltozik, hiszen a Google is bejelentette, hogy 2022-ig száműzi böngészőjéből a harmadik féltől származó (third-party) cookie-kat. Ezt azzal indokolják, hogy a felhasználók részéről megnövekedtek az igények az adataik védelmét tekintve. Ide tartozik az adatok feletti átláthatóság, valamint a jog, hogy a felhasználók maguk választhassák ki, illetve ellenőrizhessék, hogy milyen módon vannak az adataik felhasználva.

A Google részéről fejleszteni kell, hogy ezek a megoldások böngésző szinten legyenek kontrollálva. A Firefox, illetve a Safari már korábban megkezdte a harmadik féltől származó cookiek blokkolását, a Google ezt a változtatást 2 év alatt szeretné bevezetni. Ez a folyamat azért fog 2 éven át tartani, hogy a hirdetőkkel együttműködve ki tudjanak alakítani egy olyan rendszert, amely a „középutat” jelenti.

Azért érdemes külön foglalkozni a Google esetével, mivel a 2019-es év végére globálisan a felhasználók több mint fele, 56%-a a Chrome böngészőt használta.

Mit érdemes tudni a cookiekról?

Először is fontos megjegyezni, hogy ez a változás a harmadik féltől származó cookie-kat érinti. Az úgynevezett first-party cookie-kat nem. Ezek főként a vásárlói élményt javítják. Tehát a rendszer a third party cookie-k blokkolását követően is elmenti a felhasználók bejelentkezési adatait, megjegyzi a kosárba helyezett terméket a webáruház elhagyását követően is. Arra vonatkozóan továbbra is rendelkezésre állnak az adatok, hogy a felhasználók milyen gyakran látogatják meg az oldalunkat, valamint az ehhez kapcsolódó alapvető elemzések is elérhetők a későbbiekben is.

A harmadik féltől származó cookie-k blokkolásával olyan információktól esünk el, mint például a weboldalunkon járt felhasználók általános online viselkedése, érdeklődési körei, vásárlási szokásai stb. Ezek által pedig nem lesz lehetőségünk a weboldalunkon járt felhasználókat újra megcélozni remarketing hirdetésekkel, azokat a termékeket vissza mutatni számukra, amelyeket például megtekintettek vagy kosárba helyeztek azonban nem vásároltak meg dinamikus remarketing hirdetésekkel, valamint nem tudunk az oldallátogatóinkból hasonmás célközönséget létrehozni. Összességében tehát külső cégeknek, mint például a Facebooknak, nem lesz lehetősége nyomon követni az oldalunkon végbemenő tevékenységeket.

Mi lehet a megoldás?

A Google augusztusban bejelentette a „Privacy Sandbox” fejlesztését. A cég elmondása szerint ez az eszköz lehetővé teszi a hirdetők számára a korábbiakban megszokott minőségű célzási lehetőségeket anélkül, hogy a felhasználók adataival rendelkeznének. Összességében a felhasználók adatait a böngésző gyűjti, illetve dolgozza fel azokat. Ezzel megfelelve az adatvédelmi irányelveknek.

Kérdésed van vagy jól jönne egy kis szakmai segítség? Írj nekünk és mi visszahívunk!

Szerző:
Berek Péter
Online Marketing Menedzser