A novemberi időszak mindig nagyon sűrű online marketing kampányok tekintetében egyrészt mert a karácsony közeledtével egyre több a hirdető és nagyobb a zaj, másrészt pedig ez a fekete pénteki akciók hónapja. Fekete hónaptól kezdve fekete napokig mindenféle ajánlattal találkozunk, ezért elég nehéz kiemelkedni a kedvezményes lehetőségek közül.
Ügyfelünk, aki társasjátékokat és kártyajátékokat forgalmaz több kedvezményes ajánlattal is készült erre az időszakra, de végül nem a Black Friday akció bizonyult a legeredményesebbnek, bizonyítva ezzel azt, hogy egy egyedi, kreatív koncepció jobban tud működni, mint a szokásos módszerek.
A tavaly startolt webshopban 2019-ben is indultak hasonló kampányok, azonban azóta a kampánystratégiákon és a kommunikáción is sokat finomítottunk, és a webshopon is sokan fejlesztettünk, hogy minél könnyebben és kényelmesebben lehessen használni az internetes áruházukat.
Az idei novemberi hónapban a tavaly ilyen kori teljesítményhez képest 289%-os növekedést értünk el bevételben és több, mint hétszer annyi vásárlás érkezett.
Stratégia szempontjából persze volt némi változás, illetve a piaci helyzet is eléggé átalakult.
Novemberben két nagy akció tette ki a vásárlások legnagyobb részét: Egy Black Friday akció november 27-én és egy online készletkisöprő akció november 20-21-én. Ezen a három napon realizáltuk a teljes novemberi bevétel 46%-át.
Talán meglepő, hogy nem a Black Friday volt az, ami jobban teljesített. Minket annyira nem lepett meg. Az idei évben trendszerűen sokkal rosszabbul teljesítettek a fekete pénteki akciók, mint a korábbi években, de jelen esetben a teljesítményt nyilván az is befolyásolta, hogy egy héttel korábban egy nagyon sikeres kampányon voltunk túl, ahol sokan jól bevásároltak. Azt figyeltük meg, hogy a fekete napok, hetek típusú akcióknak idénre egy kicsit negatív felhangja lett, talán azért is, mert a piacot elárasztják az ehhez hasonló hirdetések, de a mögötte lévő kedvezmények vagy az akciós termékválaszték nem minden esetben váltják be a hozzá fűzött reményeket az érdeklődők szempontjából.
Az idei legsikeresebb akciónk, a készletkisöprő kampány jellemzően offline szokott zajlani és sikeresen működik, de az idei évben a vírushelyzet nem engedte meg, hogy a cég személyes megjelenéssel szervezze meg, ezért átkerült online környezetbe. Az akció ideje alatt kedvezményes áron lehetett kapni kifutó társasokat a weboldal erre dedikált részén.
A slusszpoén az volt – és ez jól jellemzi a 2020-as évet -, hogy ezt a kampányt is offline helyszínre tervezték idén is, de az akció előtti pár napban hozott kormányzati intézkedések miatt extra gyorsan a webshopra kellett áttelepíteni.
A kampányt egy beharangozó kampány előzte meg. A hírlevél feliratkozók kaptak róla értesítést, valamint egy Facebook esemény is beállításra került a rendezvényhez. Az eseményre került egy kisebb összegű hirdetési keret is, aminek a segítségével 15 Ft-os áron tudtunk résztvevőket generálni. Azt itt regisztrálók még úgy tudták, hogy az offline eseményre fognak menni, csak közben derült ki, hogy mégis a webáruházban tudják majd megvenni a vágyott termékeket. Mindenki pozitívan értékelte a gyors reagálást a helyzetre, örültek, hogy az akció ennek ellenére sem marad el, csak átalakul. Ezen felül posztokban történt utalás a közelgő akcióra.
A két napos esemény alatt elenyésző kerettel futottak Facebook forgalomterelő hirdetések az akciós oldalakra, aminek az eredménye az volt, hogy a teljes 2020-as novemberi bevétel 42%-át jelentő bevételt tudtunk elérni. Ez a kétnapos teljesítmény egyébként 62%-kal több volt, mint a teljes tavaly novemberi bevétel.
A célzások tekintetében arra törekedtünk, hogy inkább új embereket szólítsunk meg, mert az eseménynél és a hírlevéllel, valamint az organikus kommunikációval nagyon jól el lehetett érni a hűséges vásárlóbázist, így inkább az eddig meg nem szólított célközönséget szerettük volna ide terelni.
A Facebook hirdetésekre költött összeg mindösszesen 0,2%-a volt a teljes készletkisöprő kampány bevételnek.
A készletkisöprő kampány sikerességének több összetevője is volt:
- jól bejáratott akció, amely most egy új online köntöst kapott, amivel szélesebb célközönséget tudtunk elérni.
- nagy épített adatbázisok vannak, ahol organikusan, hirdetések nélkül könnyen el lehet érni egy aktív vásárlóbázist.
- akciós termékeket lehetett kapni egy olyan időszakban, amikor jellemzően számítanak az akciókra, de mivel nem Black Friday akció volt, ezért ki tudott emelkedni a sok kedvezményes ajánlat közül.
- a készletkisöprő akciót megelőzően több, a weboldal használhatóságát érintő fejlesztés történt, hogy a vásárlás minél egyértelműbb és egyszerűbb legyen.
A fenti eset is jól mutatja azt, hogy néha megéri szembe menni az árral, és olyan új koncepcióban gondolkodni, ami nem illik bele a mainstreambe, vagy az aktuális hirdetők többségétől eltér.
Ha 2020 valamire megtanított minket, az az, hogy a siker titka az, hogy gyorsan adaptálódjunk és készüljünk fel arra, hogy az eredeti terveinket néha felülírja egy új helyzet vagy intézkedés.
A gyors reagálás persze csak akkor mentheti meg a helyzetet, ha technikaliag is fel vagyunk készülve arra, hogy nagyon gyorsan váltsunk, ha kell. Az épített adatbázisok, a weboldal fejlesztések mind olyan online marketing tervezésnek és munkának az eredményei, amelyek egy stabil alapot adnak az elérésnek, így bármilyen új helyzetben könnyen elő lehetett venni őket.
Egyébként is azt szoktuk ajánlani minden partnerünknek, de a fenti példa is azt bizonyítja, hogy megéri befektetni az online marketingbe akkor is, ha nincsenek azonnali, kézzelfogható eredményei.
Egy rajongóbázis, remarketing lista vagy hírlevél adatbázis felépítése hosszú folyamat és sok munka eredménye, de ilyen helyzetekben bizonyítja, hogy kifizetődő.