A Facebook után itthon is egyre többen fedezik fel az Instagramban rejlő üzleti és hirdetési lehetőségeket. Ugyanakkor felmerülhet a kérdés, hogy ha csak az egyik közösségi platformra szeretnél koncentrálni, akkor melyik a neked való? Íme egy kis összehasonlítás, amely segíthet eldönteni érdemes-e nyitnod az Instagram felülete felé, vagy a Facebook a leghatékonyabb csatorna neked.

Kik érhetők el a Facebook, és kik az Instagram felületén?

A Facebook köztudottan a világ legnagyobb és legnépszerűbb közösségi platformja. 2004-es bevezetése óta folyamatosan növekszik, havi aktív felhasználóinak a száma 2,2 milliárd, ami 11%-os növekedést jelent a korábbi évhez képest.

Ha megnézzük a Facebook felhasználói összetételének alakulását, akkor könnyen kijelenthető, hogy egy öregedő platformról van szó. Miért? Az elmúlt évek során csökkent a 18 év alatti felhasználók száma, míg az 55+ korosztály intenzíven növekszik. A legaktívabb felhasználók azonban még mindig a 25-34 közötti korosztályba tartoznak. Ebből kifolyólag ha célközönségedet a felnőttek vagy az idősebb generáció tagjai alkotják, esetleg termékednek, szolgáltatásodnak nincsen konkrét korhatára, akkor érdemes főként a Facebook felületén megosztanod a tartalmaidat.

A Facebookkal szemben az Instagram egy fiatalabb platform, melynek a felhasználói a száma igen dinamikusan növekszik. Már 800 millió aktív felhasználó és 25 millió üzleti profil található meg a felületen. Az Instagram főként a fiatalok közösségi oldala, leginkább a 18-24 év közötti korosztály van itt jelen, azonban a statisztikai adatokat figyelve látszik, hogy a 25-34 korosztály hamarosan utoléri a fiatal generációt. Az Instagram marketing ereje hazánkban is egyre jobban erősödik, mivel már 2 millió magyar felhasználót tudhat magának a platform.
Ha célcsoportodat a fiatalok (Y és Z generáció), vagy a diákok alkotják, valamint tartalmaid középpontjában a vizualitás áll, akkor javasolt az Instagram felületét használnod. A fiatal generáció elérésére és megszólítására remek lehetőséget kínálnak az influencerekkel való együttműködések, így ha gondolkozol egy véleményvezérrel való kooperációban, akkor az Insta a legjobb csatorna erre.

Mikor a Facebook és mikor az Instagram?

A demográfiai adatok mellett fontos figyelembe venni azt is, hogy milyen tartalmakat, milyen típusú bejegyzéseket osztasz meg a közösségi média felületeiden.
Ha a márkaépítést vesszük alapul, akkor a Facebook felhasználók 32%-a foglalkozik rendszeresen márka tartalmakkal. Ezzel szemben az Insta felhasználók 80%-a követ legalább egy vállalkozást és 68%-uk aktív elköteleződést is mutat, például meglátogatja a weboldalt, dm üzenetet ír vagy felkeresi az üzletet. Ha posztjaiddal a márkaépítés a cél, akkor fontos, hogy üzleti profiloddal az Instagramon is jelen legyél és rendszeres, kreatív tartalmakat gyárts termékeddel, szolgáltatásoddal kapcsolatban.

A facebookozók többnyire élményeket és híreket keresnek a platformon érdeklődésükhöz vonatkozóan. Ezért ha változatos bejegyzéseket szeretnél használni, a posztjaiddal a fő cél a forgalomterelés vagy esetleg videós tartalmakkal népszerűsítenéd termékedet vagy szolgáltatásodat, akkor érdemes a Facebookot választanod.

Amíg a Facebook több bejegyzés típus is a rendelkezésedre áll, addig az Instagram a vizualitásra épül, így itt csak képeket és videókat oszthatsz meg. Fontos tudni, hogy ha linket szeretnél elhelyezni a bejegyzéseidben, azt csak a bio leírásban tudod kitenni, valamint a történeteidben helyezheted el 10 ezer követőszám felett. Az Instagram felhasználói főként inspirációkat gyűjtenek, illetve böngésznek a trendi tartalmak között. Ezért a felület tökéletesen alkalmas márkaépítésre, influncerekkel való együttműködésre, valamint a shopping tag funkció használata támogatja az impulzív vásárlási folyamatokat is. Ha tartalmaid középpontjában a fotók és a vizuális történetmesélés áll, akkor az Instagramban rejlő lehetőségeket érdemes kiaknáznod.

Érdemes figyelembe venni az organikus elérés mértékét is. A Facebook rajongók 2-6%-a érhető el organikusan, ez az arány az Instagramon 30-50% is lehet. Továbbá az Insta hírfolyamában a bejegyzések kronológiai sorrendben követik egymást, míg a Facebook feed posztjai válogatottan jelennek meg. Ezen kívül az Instagram tartalmai átlagosan 23%-kal nagyobb interakciót váltanak ki a követőkből, mint a Facebookon megjelenő posztok.

Hirdetéstípusok

A Facebookon 11 hirdetésformátum érhető el, így választhatsz például az egyszerű képes vagy videós hirdetésen keresztül, a lead hirdetéseken át egészen a termékkatalógusodból származó kollekcióig. A Facebook hirdetési rendszere igen sok konkrét célzási lehetőségeket kínál, mindez pedig lehetővé teszi, hogy az értékesítési vagy márkaépítési folyamat teljes szakaszában elérd a célközönségedet.

Ehhez képest az Instagram platformján kevesebb hirdetéstípus áll rendelkezésre. Fényképes, videós, galéria és kollekció típusú, valamint sztorikban elhelyezett tartalmakat tudsz meghirdetni. Ugyanakkor a kevesebb hirdetésformátum ellenére a hirdetések használatával igazán elkötelezett rajongókat és fogyasztókat szerezhetsz.

Mind a Facebooknak, mind az Instagramnak meg vannak a maga sajátosságai és előnyei. A megfelelő közösségi felület kiválasztásához érdemes végiggondolni a kampányod célját, a hirdetési büdzsét és a célközönséged szokásait. Ugyanakkor hatékony lehet, ha a két platform kombinációjában is gondolkozol. Például egy új termék vagy szolgáltatás bevezetése során a márkaépítési folyamat történhet Instagramon, majd Facebook hirdetés és remarketing célzás használatával a vásárlási döntés, vagyis a konverzió már egy másik csatornán, jelen esetben a Facebookon valósul meg.

Ha szeretnél még többet megtudni a témában, eredményesebbé tennéd tartalommarketinged, vagy hatékonyabbá tennéd hirdetéseidet, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot.

Szerző:
Bognár Adrienn
Online Marketing Menedzser