A koronavírus miatt, de talán inkább a szigorú – de szükséges – kormányintézkedések miatt sok kis és középvállalat kényszerül rá arra, hogy a működését átszervezze.
A vásárlók mobilitása és a fókuszuk változása miatt számos iparág került nehéz helyzetbe, de szerencsére azt látjuk, hogy akik erős online jelenléttel rendelkeznek, azok kevésbé sínylik meg a jelenlegi szituációt. Arra buzdítunk tehát minden érintett vállalkozást (márpedig majdnem mindenki érintett), hogy támaszkodjon sokkal jobban, vagy akár teljesen az online folyamataira.
De mit tudunk tenni, ami segíthet átvészelni ezt az időszakot és erősebben kijönnünk belőle?
Automatizálj és digitalizálj
Nyilván nem csak a vásárlóid maradhatnak el ebben a helyzetben, de a munkatársaid is biztonságosabban érzik magukat az otthonukban. Ha megtehetitek, a tevékenységetek engedi a home office megoldásokat akkor a működés persze maradhat változatlan, de ez nem jelent mindenkinek megoldást.
Egy jól kialakított chatbot az ügyfélszolgálati tevékenységed nagy részét lefedheti, így csökkentheti a tényleges emberi munkát.
A szolgáltatásaidat tudod online is végezni? Tedd azt! Ha eddig nem is gondoltál rá, hogy a tanfolyamaidat, tanácsadásaidat és oktatásaidat online végezd, akkor itt az ideje! A vásárlóid is fogékonyabbak lesznek most arra, hogy az eddig személyesen végzett találkozókat most távolságból intézzék.
Mit tegyek, ha üzletem van?
Ha a fizikai üzleted nem is lehet nyitva három óra után, ez nem jelenti azt, hogy nem dolgozhatsz. Ha tudsz, vállalj kiszállítást, vegyél fel rendeléseket, amelyeket a háttérben is el tudsz készíteni. A biztonságos, érintésmentes csomagátadásra számos megoldás kínálkozik, akár egy futárszolgálat, akár csomagautomata formájában.
Ha a tevékenységed semmiképpen nem tudod megoldani akkor gondolkodj adatbázisépítésben. A vendégeid, vásárlóid biztosan szeretnék tudni, hogy mikor állsz újra rendelkezésükre, ezért szívesen fognak kérni hírlevelet, emlékeztetőt vagy telefonhívást, ha újra tudod fogadni őket.
Csökkentsd a bizonytalanságot
Azt láthatjuk, hogy az online keresések száma hirtelen megugrott a legtöbb iparágban. A vásárlói szokások és magatartások megváltoztak, ezért az emberek az olyan termékeket is inkább online keresik, amire korábban nem is gondoltak.
A konverziók azonban nem mindig követik a megemelkedett érdeklődést, sok a bizonytalanság:
- Vajon szállítanak még?
- Vajon dolgoznak még?
- Vajon fertőtlenítenek?
- Vajon késve kapom meg a csomagom?
- Vajon át tudom venni érintésmentesen?
Ha ezeket a kérdéseket még azelőtt megválaszolod, hogy feltennék máris magabiztosabban vásárolnak tőled.
Az ingyenes szállítás most nagy versenyelőnyt jelenthet!
PPC hirdetések
Nagy a csábítás, hogy a keresési hirdetéseinket most nyomjuk meg, hiszen a keresések megnövekedtek. Csakhogy a vásárló most sokkal tudatosabb is, és többször meggondolja, hogy mire költ, pláne ha azok nem a létfenntartáshoz, kényelméhez kapcsoló termékek, tehát kvázi luxustermékek. Ezért nézd meg, hogy hol tudsz optimalizálni, esetleg lefaragni a költésekből, hogy máshova csoportosítsd át.
Javasolt egy kicsit elémenni a kereséseknek és megnyugtató, megerősítő kommunikációval biztosítani róla, hogy elérhető, biztonságos és megengedhető neki a vásárlás. A display típusú hirdetések alkalmasak erre Facebookon és Google Adsben is.
A stílusra is figyeljünk. Nyilván se nem etikus, se nem megengedett a koronavírusra felfűzni hirdetéseket és a kommunikációnk, de azt tudathatjuk, hogy hogyan tudjuk kényelmesebbé, könnyebbé tenni a megváltozott élethelyzetét. Most lehet, hogy lesz olyanra is ideje, amire eddig nem.
Fejlessz!
Nem tudhatjuk, hogy meddig fog tartani ez a különleges helyzet, de ami biztos, nem örökké. Ebből kifolyólag most lehetőséged van arra, hogy a korábban háttérbe szorult munkákat elővedd, hogy felkészülj arra, amikor újra hasonló mértékben fognak fogyasztani az emberek, mint korábban. Vagy azért mert visszatérünk a normálisba, vagy pedig mert ennél is hamarabb hozzászokunk az új rendszerhez és ez lesz a normális. Vagy így, vagy úgy, de a fogyasztás biztosan csak ideiglenesen esett vissza.
Ha eddig elhanyagoltál fejlesztéseket, a weboldalad frissítését, nem alakítottál ki új folyamatokat és nem próbáltál ki új módszereket és eszközöket mert a rutin működésedbe nem fért bele, akkor most érdemes ezekkel haladnod.
Régóta mondjuk, hogy az online elengedhetetlen lesz, persze akkor még mi sem gondoltuk, hogy milyen okból és mennyire. Most azonban a vállalkozások számára életbevágó, hogy hogyan tudnak alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez.
Ha segítséget szeretnél kérni az átálláshoz, az online jelenléted erősítéséhez vagy akár csak technikai tanácsadásra van szükséged a használható szoftverek és módszerek tekintetében akkor keress minket!
Szerző:
Müller-Váczi Lívia
Online Marketing Tanácsadó