Az elmúlt időszakban a Facebook és az Instagram mellett kiemelt szerepet kapott a YouTube is a cégek közösségi média életében, hiszen a videós tartalomfogyasztás jócskán lenyomta a régen jól bevált képes és szöveges tartalmainkat. Ráadásul a YouTube a világ legnagyobb videómegosztó közösségi média csatornájává nőtte ki magát az évek alatt. De hogyan is kell ezt jól csinálni, ha márkaként szeretnénk üzleti céljaink támogatására használni a platformot?

A YouTube számokban

Mielőtt belevágnánk a hatékony YouTube-ozás részleteibe, egy kicsit pillantsunk bele, hogy milyen felhasználói számokról beszélünk a csatorna esetében:

Egyszerűen döbbenetes, hogy mennyien YouTube-ozunk. Világszinten 2017-ben a csatorna aktív felhasználóinak száma 1,5 milliárd volt, ami 2018-ra 1,8 milliárdra nőtt, mára pedig közel 2 milliárd olyan felhasználót tudhat magáénak a csatorna, akik havi szinten visszatérnek a platformra. Elképesztő, igaz? Na de lássuk a hazai adatokat! Itthon 6 millió ember használja az internetet legalább havi szinten, ebből pedig 5,8 millióan hetente. Ez nem is meglepő, azonban az, hogy a hazai YouTube felhasználók száma meghaladta az 5,2 milliót, már annál inkább. Ebből is látszik, hogy mennyire fontos eszköz a YouTube egy jól integrált social marketing stratégiában!

Mi alapján rangsorol a YouTube?

Na de most, hogy utána néztünk az adatoknak, térjünk a lényegre! Amikor egy cég önálló YT csatornát, vagy márka profilt hoz létre, elengedhetetlen, hogy tisztában legyen azokkal az alapvető ismeretekkel, amelyek meghatározzák a videós tartalmaink és a csatornánk népszerűségét. Például, hogy hogyan terjednek a videók organikusan a platformon belül, azaz mi alapján kerül bele az ajánlott videókba egy feltöltött videó, vagy, hogy mire figyeljünk kiemelten a videók feltöltésekor…

A YouTube algoritmusai a platformon belüli ajánlásokért felelősek, vagyis azért, hogy milyen videók jelennek meg a belépés után a főoldalon, a videó nézés közben a jobb oldali sávban, vagy a vége után a lejátszó felületen; valamint hogy a keresésnél a találatok milyen sorrendben jelennek meg. Azt, hogy mennyire, vagyis hogy a YouTube-csatornánk forgalmának mekkora része érkezett ilyen ajánlások által, meg lehet nézni a hivatalos statisztikában  a csatornánk elemzési adatainál, a “forgalom forrása” vagy “traffic sources” menüpontban.

Alapjában véve tudnunk kell, hogy a YouTube arra optimalizál, hogy a nézők minél több időt töltsenek el a csatornánkon. Az algoritmus elsősorban csatornánkról dönti el, hogy mennyire fogja előtérbe helyezni; de ez persze a felhasználó számára elsősorban egyes videók ajánlásaiban jelenik meg. Általában egy rosszabbul teljesítő videó a csatorna más tartalmainak nézettségére is rossz hatással van.

A megnézett percekről és a nézők megtartásáról szóló statisztikai adatok mind elérhetőek számunkra, viszont vannak olyan adatok, amelyek nem nyilvánosak, de kiemelt jelentőséggel bírnak.

Ezek közül az egyik például a feltöltések gyakorisága, vagyis, hogy milyen gyakran osztunk meg videós tartalmat a csatornánkon. A másik három pedig arról szól, hogy a videóinkat megnéző felhasználók összességében milyen hosszú időt töltenek a YouTube előtt, azaz, hogy mennyire valószínű, hogy valaki elsőként a márkánk videóját nézi meg, aztán hosszabb ideig a platformon marad; milyen hosszú időt tölt itt és milyen valószínűséggel ér itt véget a YouTube-ozása.

A spekulációk szerint az, hogy valami “hosszú YouTube-ozáshoz vezet”, azzal korrelál, hogy a csatorna feliratkozói mekkora arányban nézik meg a feltöltés utáni rövid idő alatt a videós tartalmunkat, illetve általában a nézettség kezdeti növekedésének gyorsaságát is figyeli a rendszer. Vagyis ha egy videót röviddel a feltöltése után kevesen néznek meg, akkor az algoritmus feltételezhetően úgy következtet, hogy ha a csatornánk feliratkozói sem szeretik a tartalmunkat  igazán, akkor mások sem fogják”, így ezt valószínűleg nem fogja ajánlani.

Kutatásokból kiderült az is, hogy nem igaz, hogy a rövid videó a jó videó. Sőt! A  külföldi adatok szerint a legalább 8 perces videós tartalmak 3,5-szer akkora nézettséget érnek el egy hónap alatt, mint az 5 perc alattiak, így érdemes átgondolni, hogy milyen típusú tartalommal töltjük meg ezt az időt, ami egyrészt támogatja az üzleti céljainkat másrészt  a felhasználó számára is értéket ad át.

Konklúzióként szedjük össze, hogy mi az, amire ügyelj, ha egy hatékony YouTube csatornát szeretnél üzemeltetni!

1. Gyűjts feliratkozókat a csatornádra! (Ezt akár egy nyereményjáték keretében, vagy PPC alapú hirdetések segítségével is megteheted)

2. Olyan gyakran tölts fel videós tartalmakat, amilyen gyakran csak teheted, hiszen a feliratkozóid értesítést kapnak, ha egy új videót tettél közzé.

3. Készíts a célcsoportodnak releváns, érdekes tartalmat minimum 5 perc hosszúságban. Ilyen lehet akár egy story telling típusú videó.

4. Ha módodban áll dolgozz együtt influencerrel, hogy a videód megtekintési számai növekedjenek, ezzel pedig a csatornád pozíciója is!

Ha jól jönne egy kis szakmai segítség YouTube csatornád és elkészített tartalmaid illetően, akkor írj nekünk!

Szerző:
Gere Alexandra
Online Marketing Menedzser