Talán a legtöbbször feltett kérdés mostanában nálunk az, hogy mi használunk-e mesterséges intelligenciát a munkánk során. A válasz, hogy igen, de megfelelő körültekintéssel és a tudatossággal. Miért? Mert az AI sem most, sem később nem fog tudni helyettesíteni egy dolgot: a kreativitást és intuíciót.
Van egy film (valami limonádé), az utolsó hely, ahol az ember azt gondolhatná, hogy egy szakmai cikkben idézhető marketing példát talál. De ha stimmel…
Így szól: a nagy marketinges agyak körülülik az asztalt, és azon filozofálnak, hogy miért van az, hogy a csokoládé, amit hirdetnek nem teljesít jól a célzott célcsoportban, a fiatalok között, de jól megy a nyugdíjasoknál. Az adatok ott vannak, de nincs meg a miért amíg a laikusnak hitt főhősnőnk el nem mondja, hogy ő bizony tudja, hisz a nagypapája is szereti ezt a csokit. Azért, mert nem ragad bele a műfogsorába. Bumm. Ki gondolta volna? Bárki, aki kreatívan gondolkodik.
A fenti példában a marketingesek az AI és a fiatal naiva a valódi marketinges, aki a gyűjtött adatokba életet lehel, és hozzáadja azt az emberi pluszt, amire csak a számokból, elemzésekből és adatokból soha nem tudna rájönni egy gép. Ez az AI szerepe a marketingben: gyorsan, hatékonyan, egyszerűen biztosítja azokat az adatokat leszűrve, döntésre készen, amihez nekünk hozzá kell adnunk a humán elemet, hogy az ne csak kilóra meglegyen, de jó is legyen.

De mire használjuk pontosan a mesterséges intelligenciát a marketingben?
Szinte minden területen, ahol AI-t alkalmazunk a fenti princípium alkalmazandó: kérdezd meg az AI-t, de aztán dolgozd át!
Vegyük a szöveggenerálást, ahol azért sem hagyatkozhatunk teljesen a ChatGPT-re és társaira, mert a Google nem szereti a szigorúan csak általa készített tartalmakat, de azért sem, mert az AI nem tudja felmérni, hogy mi a jó és mi a rossz. Amikor visszajelzéseket kérünk az ügyfeleinktől, nem mindig tudják megfogalmazni azt, hogy mi a probléma. Csak annyit mondanak: nem tetszik. Ez egy nagyon emberi válasz, amit a gépek nem tudnak lekezelni és ha kéred, hogy írjon egy másik verziót, akkor lehet, hogy ugyanazt kapod. A minták alapján az neki oké, a nüanszokat, pszichológiai trükköket, bevált szófordulatokat a célcsoportod egyedi szókincsét, belsős poénjait és a te saját stílusodat pedig nem érti. Ezt neked kell hozzáraknod ahhoz az alapanyaghoz, amit biztosít. Viszont, ha ötleted sincs, hogy miről írhatnál a novemberi kerti munkák okán, akkor legeneráltatsz magadnak posztokat és blogcikkeket, és lehet, hogy megspóroltál magadnak egy csomó kutatómunkát és gondolkodást a témát és adatokat illetően, amit már csak a saját és a célcsoportod igényeire kell szabnod.
A képek és videók esetében már az egyediségen túl etikai kérdések is közrejátszanak abban, hogy mennyire tudod használni a generatív AI-t. Illusztrációkra tökéletesen elegendő lehet, már attól sem kell feltétlenül félni, hogy amikor egy társasozó családot kérsz tőle, akkor mindenkinek hat ujja és két feje lesz. Viszont a terméked és az arculatod, amit általában szeretsz változtatás nélkül megjeleníteni csak utómunkával fog tudni rákerülni ezekre. Vannak megoldások alfa és béta fázisban, amik ígéretesek-e téren, de egyelőre neked kell figyelned arra, hogy az elkészült kreatív ne rombolja a márkádat vagy akár tegyen nevetség tárgyává egy rosszul sikerült kreatívval.
A generatív AI-on túl…
És persze ne feledkezzünk meg a mesterséges intelligenciának az adatelemző képességeiről sem a hirdetésmenedzsmentben. A Google és a Facebook is kínál gépi tanulással támogatott kampányokat, ahol csábító a csak beállítom, és majd megoldja az AI opció. Azonban itt is figyelembe kell vennünk, hogy a rendszer csak adatok alapján tud mérlegelni, így, ha mi rosszul indítjuk útnak, rosszul lőjük be neki a kezdőparamétereket, nem elég világos a kreatív amivel célzunk, akkor lehet, hogy elmegy egy rossz irányba. Az MI könnyen fellelkesülhet, így fordulhat elő, hogy az első körben megmutatott célközönségből valaki irreleváns jól reagált, és onnantól a 65+-osokat célozza majd a hirdetésed a diákok helyett egy tanfolyamnál. Az AI nem fogja észrevenni, hogy te kifejezeten a fiatalokhoz akarsz szólni, neked kell megrántanod a gyeplőt.

Asszisztens vagy marketing munkatárs az AI?
Mindent egybevetve az AI kiváló asszisztensed lehet: adatokat elemez neked, kutat és keres a neten, és a találatok böngészése és a favágó munka helyett egy munkaverzió formájában tálalja neked az eredményeit.
Ha nem követed el azt a hibát, hogy ezt készpénznek veszed, hanem inkább alapnak használod, akkor a mesterséges intelligencia tudja növelni a hatékonyságodat és időt spórol meg neked, amit te arra fordíthatsz, hogy még kreatívabb legyél.
Együtt dolgoznál marketing szakértőinkkel? Vedd fel velünk a lenti űrlapon a kapcsolatot és nézzük meg közösen a lehetőségeket!
Hallottál már az RG-AKADÉMIÁRÓL?
Már elérhető az ingyenes videótárunk, amivel marketing szakértői látásmódot szerezhetsz, ezáltal pedig könnyedén felismerheted az elakadásokat és a kiaknázatlan potenciálokat az online marketingedben! Regisztrálj most! »»