A keresőoptimalizálás egy nagyon hasznos tevékenység, amivel hosszú távon remek eredményeket érhetünk el. Azonban tapasztalataink alapján nagyon kevés vállalat fordít elegendő figyelmet a keresőoptimalizálási tevékenységére. A cikkünkben bemutatom nektek a keresőoptimalizálási tevékenységek alapjait, így, ha beszéltek egy SEO szakemberrel, már lesz egy kialakult kép bennetek, hogy mit is szeretnétek a weboldalatokkal kapcsolatban.

Tartalomjegyzék

  • A keresőoptimalizálás jelentése
  • A keresőoptimalizálás fajtái
  • Kulcsszókutatás
  • Keresőoptimalizálás első pillér: Technikai SEO
  • Keresőoptimalizálás második pillér: Tartalmi SEO
  • Keresőoptimalizálás harmadik pillér: Linképítés
  • Keresőoptimalizálás alapeszköze: Google Search Console
  • Szótár a keresőoptimalizáláshoz
keresooptimalizalas-alapok

A keresőoptimalizálás jelentése

 

A keresőoptimalizálás (angolul Search Engine Optimization, vagyis SEO) elősegíti azt, hogy organikusan, azaz nem fizetett hirdetések útján előrébb kerüljünk a Google találati listáján. Ez, mint már korábban említettem egy hosszú távú befektetés, nem egyik napról a másikra lesz belőle bevételünk, mint például egy PPC, online hirdetésből, viszont a későbbiek folyamán, mivel a Google találati listájának az első helyén vagyunk, hirdetések nélkül is hamar ránk fognak találni a vevők.

DE miért is fontos a keresőoptimalizálás? Gondolj csak bele, amikor te keresel valamit a Google rendszerében, akkor nem fogsz sokat legörgetni, az első találatok valamelyikét fogod választani, ami lehet fizetett hirdetés vagy akár organikus megjelenés is.

A keresőoptimalizálás fajtái

 

A keresőoptimalizálásnak 3 fajtáját különböztetjük meg. A technikai SEO-t, vagyis azt, hogy mennyire van technikailag jól felépítve az oldal, a tartalmi SEO-t, ami azt vizsgálja, hogy az adott kulcsszóra mennyire van jól megírva a tartalom az adott oldalon és végül a linképítést, amelynek lényege, hogy hány egyéb weboldal hivatkozik a mi weboldalukra.

Mi most a technikai és a tartalmi keresőoptimalizálást fogjuk átbeszélni részletesen, de mindenképpen meg akartam említeni a linképítést is. A linképítésnek röviden az a lényege, hogy releváns oldalakon legyen olyan tartalom, olyan link, ami a mi oldalunkra irányítja a felhasználót, például egy PR cikk.

Mielőtt beleássuk magunkat a keresőoptimalizálás rejtelmeibe, mindenképp érdemes megemlítenünk a kulcsszókutatást, olyannyira, hogy egy külön fejezetet szenteltünk ennek a résznek.

Kulcsszókutatás

 

A tartalmi keresőoptimalizálás első lépése általában a kulcsszókutatás. Ebben a lépésben meg kell határozni, hogy milyen szolgáltatásaink, termékeink vannak, mi az, amire ha rákeresnek a felhasználók szeretnénk, hogy minél előkelőbb helyen jelenük meg a keresési találatok között.  Ehhez azonban meg kell néznünk, hogy melyek a legrelevánsabb kulcsszavak, illetve azt is, hogy melyik kulcsszóra mennyi a havi átlagos keresési mennyiség. Ehhez használatos eszközök például a Google ADS kulcsszótervező, a Google Trends vagy az SERanking, ahol nem csak a kulcsszóra való havi átlagos keresést, de az adott kulcsszóra a weboldalunk keresőmotorokban elfoglalt helyezését is megnézhetjük. Ha a weboldalunk teljesítményére és azokra a kulcsszavakra vagyunk kíváncsiak, amire megjelenünk a Google találatai között, akkor a Google ingyenes eszközét, a Search Console-t mindenképp ajánlom összekötni a weboldaladdal, ahol akár több, mint egy évre visszamenőleg megnézheted, hogy az adott keresési kifejezésre hányadik helyen szerepelsz a Google rangsorában. (A Google Search Console-ról a későbbiekben még lesz szó.)

Ezek azok a rendszerek, amiket mi használunk egy-egy kulcsszókutatás során, de természetesen több száz ilyen eszköz fellelhető még az interneten, van, amelyik ingyenes és van, amelyik előfizetéses rendszerben elérhető.

keresooptimalizalas-kulcsszokutatas

A kulcsszókutatásra hoztam egy példát, amivel bemutatom, hogy mennyi mindenre érdemes figyelni a kutatás során. Ha van egy barkácsgépekkel foglalkozó webshopunk, ahol sarokcsiszolókat is árulunk, akkor a sarokcsiszoló szinonimáját is érdemes lekutatni. Tegyük fel, hogy a sarokcsiszoló kulcsszóra 7100 havi átlagos keresés van, még a flex kulcsszóra 5000, ezért érdemes lehet a flex kifejezésre is keresőoptimalizálni. Épp ezért a főkategóriánkat vagyis a menüben megtalálható kategóriát optimalizáljuk sarokcsiszoló kulcsszóra, a flex kifejezésre, pedig készítünk egy úgynevezett „rejtett kategóriát”, amit a weboldalon a menüből nem érnek el a felhasználók, azonban a Google találatai között igen, így a flex kulcsszóra keresőoptimalizálhatunk egy ilyen ”rejtett kategóriát”.  Fontos még megjegyeznünk a SEO blogcikk készítést is, itt már hosszabb kulcsszavak, keresőkifejezések vannak, amik informatívabbak és egy blogcikk témájaként szolgálhatnak, az előző példánál maradva ez lehet például a sarokcsiszoló karbantartása.

 

Miután megvagyunk a kulcsszókutatással, elkezdhetjük a keresőoptimalizálást.

Keresőoptimalizálás első pillér: Technikai keresőoptimalizálás

 

A technikai SEO a keresőoptimalizálás első alappilére, amely a weboldal technikai felépítésének optimalizálására összpontosít. A cél, hogy a keresőrobotok munkáját semmilyen technikai probléma ne hátráltassa weboldalunk feltérképezése során, így az a keresési eredményekben magasabb pozíciót érhetünk el.

 

Miért fontos a technikai SEO?

  • Hatékony indexelés: A keresőrobotok könnyebben felfedezhetik és beindexálhatják az oldalunkat.
  • Gyors betöltési idő: Ha a felhasználók gyorsan választ kapnak a keresésükre, az javítja a felhasználói élményt.
  • Keresési eredményekben való helyezés: Egy technikailag jól felépített weboldal nagy valószínűséggel előrébb kerül a keresési találatok között.

 

Fontos, megjegyeznünk, hogy mivel a mobil eszközökről történő keresések egyre gyakoribbak, így a mobilbarát weboldal felépítése elengedhetetlen.

A technikai SEO ellenőrzésére a Google PageSpeed Insights szolgáltatását ajánlom.

Míg a technikai keresőoptimalizálás a weboldal háttér beállításait jelenti, addig a tartalmi keresőoptimalizálás a weboldal látható részét, a szövegeket és a képeket.

Keresőoptimalizálás második pillér: Tartalmi keresőoptimalizálás

 

Tehát a másik fontos alappilére a keresőoptimalizálásnak a tartalmi SEO, ami azt jelenti, hogy hogy a weboldalad tartalmát úgy optimalizálod, hogy a keresőrobotok könnyebben megértsék és magasabb pozícióba sorolják az oldalad a keresési eredményekben.

 

Miért fontos a tartalmi SEO?

  • Relevancia: A keresőrobotok feltérképezik, hogy a weboldal tartalma mennyire releváns az adott keresési kifejezésre.
  • Érték: A tartalomnak hasznosnak kell lennie a felhasználó számára.
  • Egyediség: Fontos, hogy egyedi tartalom legyen a weboldalon, hiszen a másolt tartalmakat a robotok akár büntethetik is.

A tartalmi keresőoptimalizálás a weboldal sikerességéhez elengedhetetlen. Ha minőségi, releváns és optimalizált tartalmat készítesz, akkor nagyobb eséllyel fogsz előrébb kerülni a keresési találatok között, amivel több látogatót szerezhetsz a weboldaladra hirdetések nélkül.  

Keresőoptimalizálás harmadik pillér: Linképítés

 

A linképítés a keresőoptimalizálás harmadik pillére, amelynek során más weboldalakról a saját oldaladra mutató hivatkozásokat, vagyis linkeket szerzel. Azért fontos lépés, mert minél több releváns oldal hivatkozik a te oldaladra, a keresőrobotok annál inkább fontosnak és hitelesnek fogja tartanai a te weboldaladat.

 

Miért fontos a linképítés?

  • Hitelesség: Mivel más weboldalak is hivatkoznak a te oldaladra, ezért a robotok (és a felhasználók is) úgy ítélik meg, hogy az oldal tartalma megbízható és hiteles forrás vagy a témában.
  • Forgalom: A linkre kattintva a felhasználók a te weboldaladra kerülnek, így növekedni fog a webhelyforgalmad is.
  • Jobb helyezés a keresési eredményekben: A keresési eredményekben jobb pozíciót érhetsz el, ha minőségi linkekkel rendelkezel.

 

Azt fontos megjegyezni, hogy vannak olyan linképítő módszerek, amelyeket a keresőmotorok büntetnek és az ellenkező hatást érjük el vele, mint amit szeretnénk. Ilyenen például a mesterséges linképítés vagy a spam.

A linképítés jelentősen hozzájárul a weboldalad sikeréhez. Ha megfelelően és átgondoltan építesz linkeket, akkor javíthatod a weboldalad hitelességét és a keresési hálózaton való helyezésed is.

Keresőoptimalizálás alapeszköze: Google Search Console

 

A korábbaikban már említettem a Google ingyenes eszközét, a Google Search Console-t, mely segít abban, hogy figyelemmel kísérd webhelyed jelenlétét a legnagyobb keresőmotor találati listáin. Az adatokból pedig többek közt az is kiderül, hogy a látogatók miként találnak rá az oldaladra. Ez hatalmas segítséget jelent abban, hogy milyen kifejezésekre érdemes koncentrálnod a weboldalad keresőoptimalizálása során.

Ebben a fejezetben kicsit bővebben kifejtem a menüpontokat, hogy akár kezdőként is el tudj benne igazodni.

 

A Search Console az alábbi műveletekhez nyújt hatékony eszközöket és kínál jelentéseket a keresőoptimalizáláshoz:

  • Ellenőrzi, hogy a Google meg tudja-e találni és fel tudja-e térképezni a webhelyedet.
  • Elhárítja az indexeléssel kapcsolatos problémákat, új és frissített tartalmak újra indexelésének kérését teszi lehetővé.
  • Lehetővé teszi a keresésből származó forgalmi adatok megtekintését (milyen gyakran jelenik meg a webhely a Google találati listáján, milyen keresések jelenítik meg a webhelyet stb).
  • Értesítéseket küld indexelési hiba, spam jellegű tevékenység vagy más probléma esetén.
  • Megjeleníti a webhelyre hivatkozó más weboldalak listáját.

 

Most pedig nézzük át az egyes menüpontokat:

  • Az áttekintés menüpont egy összegző felület, amiben 3 fontos ablak látható. Az első a „teljesítmény”, mely megmutatja azt, hogy melyik napon hányan kattintottak az adott webhelyre. A második a „lefedettség”, mely megmutatja azt, hogy a Google bot milyen mértékben térképezte fel és indexelte már weboldalunk tartalmát. Az utolsó ablak olyan egyéb információkat kínál, mint a betöltési sebesség, vagy épp a mobilnézettel kapcsolatos hibák megjelenítése.
  • URL ellenőrzés menüpont megmutatja azt, hogy webhelyünk egy adott oldala indexelve lett-e már a Google botok által. Ennek érdekében nem kell mást tennünk, mint a megjelenő, szürke mezőbe bemásolni az adott oldal linkjét. Ha nincs indexelve az oldal, akkor beküldhetjük, hogy térképezze fel a Google.
  • A teljesítmény menüpont az áttekintés menünek a kibontása, részletesebben láthatjuk az adatokat. Grafikonon ábrázolva, részletesen láthatjuk azt, hogy honlapunk mekkora és milyen minőségű forgalmat produkált, és átlagosan hányadik helyen jelent meg a keresőmotorban. Ezeket az adatokat a nagyobb hatékonyság érdekben akár napokra lebontva is megtekinthetjük. A „teljesítmény” menüponton belül rengeteg olyan adat megtekintésére van lehetőségünk, melyek segítenek abban, hogy jobban átláthassuk, weboldalunk hogyan is teljesít. Megtekinthetjük például, hogy hány kattintás érkezett az adott időintervallumban az oldaladra, és azt is, hogy ezek a kattintások milyen kulcsszavakra érkeztek. Ha szeretnénk, egy-egy adott kulcsszó eredményeit is megtekinthetjük. Ez keresőoptimalizálás szempontjából rendkívül fontos, ugyanis megmutatja azt, mely általunk alkalmazott kulcsszavak teljesítenek jól, és melyek azok, amelyek kevésbé erősek. Ezáltal átláthatjuk azt, hogy a jövőben milyen kulcsszavakra és kifejezésekre érdemes építenünk a tartalmainkat.
  • A lefedettség menüpontból megtudhatjuk azt, hogy a Google robot milyen mértékben térképezte fel és indexelte már weboldalunk tartalmát. Ezen a felületen tesztelhetjük többek közt a robots.txt fájl működését. Végül az eltávolítások menüpontban azzal kapcsolatban nyújthatunk be kérelmet, hogy egy adott oldalunk URL-je nagyjából 6 hónapra eltűnjön a keresési találatok közül.
  • A javítások menüben szintén több menüponttal találkozhatunk, melyek azzal kapcsolatban adnak információt számunkra, hogy hol és milyen módon javíthatjuk oldalunk elérhetőségét. A Search Console ennek érdekében a betöltési sebességgel, a mobilos felhasználhatósággal, a linkekkel, vagy épp az alapvető biztonsággal kapcsolatos problémákat listázza, és amennyiben lehetséges, felkínálja a lehetőséget azok javítására is, ezáltal is hatékonyan növelve a webhely elérhetőségét.

Szótár a keresőoptimalizáláshoz

 

A keresőoptimalizálásról szóló cikkünkben lehetnek olyan kifejezések, amelyeket nem ismertek, ezért készítettünk egy szótárt.

  • Google bot: egy olyan számítógépes program, amelyet a Google fejlesztett ki az internet feltérképezésére. Ez a „robot” állandóan böngészi a világhálót, hogy új weboldalakat találjon és azokat indexelje.
  • Indexelés: a weboldalad tartalma bekerül a keresőmotor adatbázisába és amikor a felhasználó beír egy keresőszót, a keresőmotor az adatbázisában megkeresi azokat az oldalakat, amelyek a legrelevánsabbak a keresett kifejezésre, és ezeket jeleníti meg a keresési eredmények között.
  • Keresőmotor: egy olyan program vagy alkalmazás, amely segít nekünk megtalálni az interneten lévő információkat, ilyen például a Google vagy a Bing.
  • Kulcsszó: olyan szó vagy kifejezés, amelyet a felhasználók a keresőmotorokba írnak be, amikor valamilyen információt, terméket vagy szolgáltatást keresnek.
  • txt fájl: A robots.txt a weboldal gyökér könyvtárában található fájl, melynek feladata, hogy megadja a keresőrobotok számára azt, hogy mely fájlokat és lapokat keressék fel az adott webhelyen és melyeket ne

 

Ha kíváncsi vagy, hogy milyen keresőoptimalizálási eszközökkel segítettük ügyfeleinket, olvasd el blogcikkeinket!

 

Ha pedig tovább mélyítenéd tudásod a keresőoptimalizálással vagy egyéb hatékony marketing eszközök terén, jelentkezz ingyenesen az RG-Akadémiára!

Vedd fel velünk a kapcsolatot!