Már többször is írtunk arról, hogy milyen szempontok alapján válasszunk magunknak marketingest, ügynökséget. Most pedig abban adunk segítséget, hogy hogyan hasonlítsd össze és értékeld a látszatra hasonló ajánlatokat online marketingre.

A fókusz itt azon van, hogy hasonló.

Előfordul néhány alkalommal, hogy azt tapasztaljuk, hogy érdeklődőink egy-egy egyeztetést követően úgy döntenek, hogy az általunk egyeztetett stratégia mentén egy másik ügynökséget választanak. Az indok itt az esetek szinte 100%-ában az ár.

Az vállalati filozófiánk miatt alapos egyeztetés nélkül nem adunk ajánlatot, mert ellenkező esetben az nem lesz személyre szabott. Ezért az érdeklődőink egy átgondolt, mélységében stratégiai szintű ajánlatot kapnak, amelyre néha kérnek be más ajánlatot is, ha úgy tetszik egy másodvéleményt.

Abban szinte mindannyian megerősítenek minket, hogy a velünk folytatott egyeztetések voltak a legmagasabb szakmai színvonalon, azonban a pénz az pénz. Ha egy másik ajánlat olcsóbb „ugyanarra”, mint a mi áraink, akkor elképzelhető, hogy úgy döntenek egy másik ügynökséget, vagy egy egyszemélyes marketingest választanak.

Ezzel csak egy probléma van. Az ajánlataink stratégiát tartalmaznak, de konkrét gyakorlati megvalósítást nem, ezért a kapott második ajánlat csak hasonló lehet a miénkhez, és ilyen módon nem összehasonlítható.

Honnan tudjuk ezt? Mint ahogy az ügyfeleinket, úgy az érdeklődőinket is utókövetjük és ezek alapján sokszor úgy látjuk, hogy a másik ügynökséggel nem ugyanazokat, vagy nem ugyanolyan minőségben csinálják, mint amit velünk is átbeszéltek.

Nem ritka az sem, hogy az elmaradó eredmények miatt felkérnek minket egy auditra, aminek a keretében átnézzük a tevékenységeket. Itt általában kiderül, hogy nem olyan mederben halad a munka, amire mi is ajánlatot adtunk, nincs meg mögötte a stratégia vagy akár technikai hibákat tartalmaz. Kvázi csak kilóra van meg.

Azzal tisztában kell lenni, hogy hirdetésmenedzsment és hirdetésmenedzsment között is van különbség. Lehet, hogy mindkettőnk ajánlatában két kampány menedzsmentje szerepelt, és mi drágábbak voltunk. Ez azért van, mert a mi munkánk tartalmazza a mérések pontos beállítását, a rendszeres finomhangolást, a stratégiába illesztett folyamatok betartását, a rendszeres kreatívfrissítést és a kampányjavaslatokat. Ugyanúgy kampánymenedzsmentnek hívhatjuk azt is, ha valaki beállít neked egy kampányt, aztán több ötlete nincs vele kapcsolatban. Ez a fapados verzió. 

Nézzük meg egy másik példán keresztül

Akarsz venni egy laptopot és ajánlanak is neked egy készüléket a neked való paraméterekkel. Tud mindent, amire neked szükséged van ahhoz, hogy maximálisan kihasználd, de drágának találod. Találsz egy másik gépet, ami jóval olcsóbb, de lassabb a proci, nem olyan jó a videókártya és a memóriája is kisebb. Azt veszed meg, mert olcsóbb, utána meg bosszankodsz miatta, hogy hátráltat a munkában. Vajon tényleg spóroltál, vagy csak egy alacsonyabb kategóriára váltottál?

Csak hogy néhány mostani példát hozzunk…

Megkerestek minket egy szolgáltató cégtől, ahol egy hosszas egyeztetés és a konzultációt követően kiadtunk egy ajánlatot egy komplex online marketing rendszer kiépítésére, ami tartalmazta két hirdetései rendszer menedzselését is, valamint a nálunk már szokásos konzultációkat, amelyek nem kifejezetten a hirdetésekről, hanem a kapcsolódó eszközökről szólnak. pl.: Mit fejlesszünk a weboldalon, hogy jobban teljesítsenek a hirdetéseink? Milyen új üzeneteket és célcsoportokat vezessünk be? Hogyan javítsuk a méréseink hatékonyságát?

Az ajánlat természetesen nem tartalmazta a technikai, kreatív részleteket, csupán az együttműködés tervezett vázát a megbeszélések alapján: hány kampányt tervezünk, kit akarunk elérni milyen üzenettel és ehhez milyen eszközöket akarunk bevetni.

A partnerünk ennek a részletes dokumentumnak a birtokában kapott egy ajánlatot olcsóbban, és őszintén el is mondta nekünk, hogy a pénz miatt választja a másik ajánlatot, nem a szakmai tartalom miatt. Mi értékeljük a transzparenciát, ezért egyrészt örültünk, hogy megosztotta velünk a miértet, másrészt pedig már itt felhívtuk a figyelmét arra, hogy nem biztos, hogy jól értékeli az díjbeli különbséget. Ha ez a cikk akkorra elkészült volna, akkor ezt küldjük neki tovább.

Megköszönve a konzultációt azzal váltunk el, hogy egy pár hónap múlva beszélünk egymással, hogy mennyire mennek jó irányba a dolgok. Ahogy figyelemmel kísértük az érdeklődőnket láttuk már, hogy nagyon elkanyarodott egy más útra és a hibák is vannak a beállításaiban. Nem is kellett sokat várni, hogy ismét konzultáljunk, és közösen átnézzük a munkát, amit a másik marketinges készített nekik.

Ezen a megbeszélésen feltártuk, hogy miért nem jönnek az általunk ígértek szerint az eredmények: azért, mert nem úgy csinálják a stratégiát, ahogy az eredeti ajánlatban szerepelt. Nem volt megfelelő mérés, nem voltak szegmentálások a hirdetésekben, gyenge volt a kreatív és nem volt újabb ötlet, irány. Spoiler alert: Azóta váltottak és végül is most együtt dolgozunk.

Egy másik tipikus eset, amikor már együtt dolgozunk egy feladaton, például kezeljük a hirdetéseiket, aztán ajánlunk egy kiegészítést az együttműködésre, mert úgy látjuk, hogy az előre vinné a marketinget.

Szintén nem régi példa, hogy a PPC mellett úgy éreztük, hogy a Facebook kommunikációt is érdemes lenne fejleszteni, erre pedig ajánlatot is adtunk. Ajánlat alatt nem csak díjszabás meghatározást értünk, hanem egy szakmai javaslatot, várható eredményekkel, amit beárazunk. Itt is az ár döntött egy másik ügynökség mellett. Mivel a Facebook oldalt közösen használtuk a másik ügynökséggel ezért azonnal feltűnt, hogy a kommunikáció nem követi a stratégiát, egyhangú, nem aktuális és nem releváns sem a célcsoportnak, sem a szezonnak. Itt mi hívtuk fel rá a figyelmet, hogy nem látjuk a megfelelő szakmai minőséget. Az ár kevesebb, a posztok száma ugyanaz, de a belefektetett munka és gondolat is kevesebb. A kérdés ugyanaz, mint a laptopos példánál: így valóban olcsóbb, vagy csak egy kisebb, alacsonyabb minőségű csomagot választottak?

Árkedvezményt nem, de kisebb csomagot mi is tudunk biztosítani. Ez persze nem a minőségben, a belefektetett munkában jelent kevesebbet, csak mennyiségben. Ha a havi 20 poszt nem fér bele a büdzsédbe indulhatunk havi 8 poszttal is, és amint jönnek az eredmények emelünk.

Tudjuk, hogy vannak nálunk olcsóbbak, de azt is tudjuk, hogy mit adunk azért az árért, amit kiajánlunk:

  • Egy csapatot kapsz, nem csak egy embert. Egy csapatot, akiknek együtt több mint 30 év tapasztalata van marketingben és mind más területen profik abban, amit csinálnak.
  • Nem önjelölt marketingesek vagyunk, hanem a szakmában végzett szakemberek, akiknek több száz ügyfél van a háta mögött, az ezzel járó tapasztalattal együtt.
  • Velünk partnert kapsz, olyat, aki foglalkozik veled és nem csak beállít egy kampányt, aztán eltűnik.
  • Érdekeltek vagyunk a sikeredben, ezért mindent meg is teszünk érte. Ha te eredményes vagy mi is azok leszünk, így mindig megpróbáljuk magasabb szintre emelni a marketinged.

A végére csak egy jó tanács összefoglalásként. Nem baj, ha máshonnan is kérsz be ajánlatot, ha tőlünk is kaptál.

De azt ajánljuk, hogy ne az ár legyen az összehasonlítási alap, hanem a szakmai tartalom, mert különben úgy járhatsz, mint az alacsonyabb kategóriás laptoppal: kevesebbet fizettél, de kevesebbet is kaptál.